Republica Moldova va primi statutul de țară candidată pentru aderarea la UE

TRB, 23 iunie 2022 14:20

Consiliul European a decis joi să acorde Republicii Moldova statutul de țară candidată pentru Republica Moldova, potrivit unui document intern al Consiliului European consultat de Anticorupție.md la Bruxelles ce urmează să fie făcut public spre sfârșitul zilei. Ucraina va primi și ea statutul de țară candidată la Uniunea Europeană. „Consiliul European a decis acordarea statutului de țară candidată Ucrainei și Republicii Moldova”, se precizează în document. Acordarea statutului de țară candidată pentru aderarea la UE se face fără condiționalități. Consiliul reafirmă că „viitorul acestor țări – Republica Moldova, Ucraina și Georgia – și al cetățenilor lor se află în Uniunea Europeană”. „Comisia este invitată să raporteze Consiliului cu privire la îndeplinirea condițiilor specificate în avizele Comisiei privind cererile de aderare respective, ca parte a pachetului său obișnuit de extindere. Consiliul va decide cu privire la măsurile suplimentare odată ce toate aceste condiții vor fi îndeplinite pe deplin”, se mai specifică în document. În ceea ce privește Georgia, Consiliul European este pregătit „să acorde Georgiei statutul de țară candidată odată ce prioritățile specificate în avizul Comisiei privind cererea de aderare a Georgiei au fost îndeplinite”. Consiliul European mai precizează că progresul fiecărei țări către Uniunea Europeană „va depinde de propriul merit în îndeplinirea criteriilor de la Copenhaga, ținând cont de capacitatea UE de a absorbi noi membri”. Statutul de candidat la aderare la UE prevede, în opinia lui Stanislav Secrieru, senior analist la Institutul Uniunii Europene pentru Studii de Securitate, o mai strânsă supraveghere asupra implementării reformelor, mai multe fonduri pentru consolidarea instituțiile democratice, pentru dezvoltare regională, resurse umane și dezvoltare rurală.   „Evaluarea și raportarea pe Moldova se va face în mod diferit de acum încolo. Pentru state candidate monitorizarea și raportarea progreselor sau lipsei de progrese este mult mai detaliată și mai bine structurată”, a scris analistul pe pagina sa de Facebook. Publicarea anuală a rapoartelor de progres, relevă el, pune și mai mare presiune pe guvern să livreze reforme și rezultate. „Cu alte cuvinte, abordarea „name-and-shame” față de țări candidate este mult mai dură. Anterior, una din cerințe ale societății civile față de UE era anume utilizarea mecanismelor de monitorizare aplicate statelor candidate”, a subliniat analistul. În opinia sa, un alt exemplu este că statele candidate au acces la fonduri de pre-aderare (IPA), fonduri nereturnabile (granturi care pot acoperi până la 50% din proiect), care permit țărilor candidate să se pregătească de aderare la UE. „Asistența vine pentru cinci domenii: clădirea instituțiilor, cooperare transfrontalieră, dezvoltarea regională, resurse umane și dezvoltarea rurală”, a detaliat Secrieru. Post-ul Republica Moldova va primi statutul de țară candidată pentru aderarea la UE apare prima dată în Transilvania Regional Business.

Citeşte toată ştirea

• • •

Alte ştiri de TRB

Mai mult de 2 zile în urmă
13:50
Profesiile viitorului pot fi studiate și în R. Moldova. Universitățile din țară lansează, în cadrul admiterii 2022, oferta pentru trei noi specialități: game design, animație și producție multimedia. Acestea sunt sectoarele cu cea mai rapidă creștere din industria creativă globală cu cifre totale de afaceri de peste 900 miliarde USD.  Noile profesii vor putea fi studiate la 4 universități din țară: Universitatea de Stat din Moldova (USM), Universitatea Tehnică din Moldova (UTM), Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” (UPSC) și Academia de Muzică Teatru și Arte Plastice (AMTAP). Fiecare universitate va prelua componenta specifică specializării sale. GAME DESIGN   UTM Facultatea de Design Game design – Conceptualizarea și designul jocurilor USM Facultatea de Matematică și Informatică Game Design – Programarea jocurilor UPSC Facultatea Arte Plastice și Design Game Design – Conceptualizarea și crearea jocurilor  PRODUCȚIE MULTIMEDIA   USM Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării Producție multimedia-  genuri și formate video, design interactiv, producție de sunet, inginerie audio, podcasting, psihologia jocurilor ANIMAȚIE   AMTAP Facultatea Artă Teatrală, Coregrafică și Multimedia Animație – film desen animat 2D UPSC Facultatea Arte Plastice și Design Animație – 3D și narativul jocurilor video Studenții la noile programe de licență îi vor avea drept profesori pe practicienii din domeniile animației, jocurilor și multimedia. Pe lângă accesul la cei mai buni profesioniști din țară, studenții vor avea cursuri și cu specialiști din companii globale (Crunchyroll, Sony) și universități internaționale (Centrul de antreprenoriat din cadrul Universității UC Berkeley).  Învățarea la aceste specialități presupune utilizarea activă a tehnologiilor și un format interactiv al cursurilor. Asimilarea informației și înțelegerea teoriei este imposibilă fără a fi complementată de multe ore de practică în centrele de excelență Artcor, Mediacor ș.a.  Vârsta medie a angajaților din cele trei sectoare este de sub 35 de ani, iar salariile pentru un junior cu nivel începător sunt de 10-12 mii de lei. Introducerea noilor specialități în programul de învățământ a fost posibilă cu asistența Proiectului Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID și Guvernul Suediei. Directoarea proiectului Doina Nistor își exprimă entuziasmul față de acest pas și noile perspective ce se deschid în fața tinerilor din Moldova.„ Universitățile din Moldova vor educa specialiști de nouă eră pentru peste 20 de profesii în sectorul Createch, solicitate atât pentru piața națională, cât și internațională, printre care designer de sunet, producător, animator, programator VR/AR, designer UX/UI, modelare 3D etc. Animația, game design și new media sunt industriile cu cea mai rapidă creștere la nivel global din sectorul creativ. Republica Moldova are deja un sector creativ bine dezvoltat cu peste 2.000 de companii ce au avut în 2020 o cifră de afaceri de  150 milioane de dolari”, menționează Doina Nistor. Aceste specialități au apărut în programul de admitere drept răspuns la cererea pieței de muncă, ceea ce înseamnă că numărul locurilor de muncă în aceste domenii a crescut simțitor în ultimii ani depășind numărul specialiștilor de pe piață. Game design, animația și multimedia înregistrează cele mai accelerate creșteri din sectoarele de divertisment. Valoarea industriei de jocuri în 2021 a fost de 180 de miliarde de USD, cu o creștere de 14,4% comparativ cu anul 2020, cea de animație – va ajunge la valoarea de 642,5 miliarde USD până în 2030, iar new media cu o cifră de afaceri de 837 de miliarde de USD până în 2026. Post-ul În premieră, în Republica Moldova au fost lansate programe de licență în industria jocurilor, animație și producție multimedia apare prima dată în Transilvania Regional Business.
23 iunie 2022
14:20
Consiliul European a decis joi să acorde Republicii Moldova statutul de țară candidată pentru Republica Moldova, potrivit unui document intern al Consiliului European consultat de Anticorupție.md la Bruxelles ce urmează să fie făcut public spre sfârșitul zilei. Ucraina va primi și ea statutul de țară candidată la Uniunea Europeană. „Consiliul European a decis acordarea statutului de țară candidată Ucrainei și Republicii Moldova”, se precizează în document. Acordarea statutului de țară candidată pentru aderarea la UE se face fără condiționalități. Consiliul reafirmă că „viitorul acestor țări – Republica Moldova, Ucraina și Georgia – și al cetățenilor lor se află în Uniunea Europeană”. „Comisia este invitată să raporteze Consiliului cu privire la îndeplinirea condițiilor specificate în avizele Comisiei privind cererile de aderare respective, ca parte a pachetului său obișnuit de extindere. Consiliul va decide cu privire la măsurile suplimentare odată ce toate aceste condiții vor fi îndeplinite pe deplin”, se mai specifică în document. În ceea ce privește Georgia, Consiliul European este pregătit „să acorde Georgiei statutul de țară candidată odată ce prioritățile specificate în avizul Comisiei privind cererea de aderare a Georgiei au fost îndeplinite”. Consiliul European mai precizează că progresul fiecărei țări către Uniunea Europeană „va depinde de propriul merit în îndeplinirea criteriilor de la Copenhaga, ținând cont de capacitatea UE de a absorbi noi membri”. Statutul de candidat la aderare la UE prevede, în opinia lui Stanislav Secrieru, senior analist la Institutul Uniunii Europene pentru Studii de Securitate, o mai strânsă supraveghere asupra implementării reformelor, mai multe fonduri pentru consolidarea instituțiile democratice, pentru dezvoltare regională, resurse umane și dezvoltare rurală.   „Evaluarea și raportarea pe Moldova se va face în mod diferit de acum încolo. Pentru state candidate monitorizarea și raportarea progreselor sau lipsei de progrese este mult mai detaliată și mai bine structurată”, a scris analistul pe pagina sa de Facebook. Publicarea anuală a rapoartelor de progres, relevă el, pune și mai mare presiune pe guvern să livreze reforme și rezultate. „Cu alte cuvinte, abordarea „name-and-shame” față de țări candidate este mult mai dură. Anterior, una din cerințe ale societății civile față de UE era anume utilizarea mecanismelor de monitorizare aplicate statelor candidate”, a subliniat analistul. În opinia sa, un alt exemplu este că statele candidate au acces la fonduri de pre-aderare (IPA), fonduri nereturnabile (granturi care pot acoperi până la 50% din proiect), care permit țărilor candidate să se pregătească de aderare la UE. „Asistența vine pentru cinci domenii: clădirea instituțiilor, cooperare transfrontalieră, dezvoltarea regională, resurse umane și dezvoltarea rurală”, a detaliat Secrieru. Post-ul Republica Moldova va primi statutul de țară candidată pentru aderarea la UE apare prima dată în Transilvania Regional Business.
14:10
Iubitorii de muzică și spectacol de calitate din Bihor vor fi încântați să afle că la Arad se organizează un un eveniment extraordinar, pe care l-am denumit generic Symphonic Experience Arad (SEA). Este vorba în fapt despre un festival care se va desfășura între 19-21 august, iar gazda va fi Arena Francisc Neuman (UTA). În cele trei zile de spectacol, publicul meloman din vestul țării va putea vedea și asculta nume dintre cele mai importante ale scenei muzicale românești și nu numai: Maestrul Gheorghe Zamfir, legendara trupă Phoenix, Kerekes Band (Ungaria), Laura Bretan și Marcel Pavel, sunt capetele de afiș care vor urcă în această vară pe scena din Arad, însoțiți de orchestre simfonice. Muzicieni ai Filarmonicii din Arad, ai Operei Maghiare din Cluj și ai Budapest Orchestra Project vor da o notă aparte de amplitudine și de melodicitate. De asemenea, artiști de primă mână din Romania și Ungaria vor completa programul festivalului: Răzvan Suma, Sandor Peter, Koncz Krista, Tompa Abel, Vlad Miriță și Iordache Basalic Pe lângă artiștii consacrați, pe scenă vor urca și un număr important de tineri muzicieni de mare perspectivă. Va fi o sărbătoare a sunetului care va îmbina muzica clasică, jazz, rock, electronică, etno-funk și șlagăre renumite cu orchestre simfonice live, dând la iveală aranjamente muzicale complexe sau susținând voci spectaculoase. Publicul prezent pe stadionul UTA va avea parte de o experiență muzicală unică, presărată cu jocuri de lumini și proiecții impresionante. Maestrul Gheorghe Zamfir și dirijorul Daniel Jinga sunt invitați speciali, însă fiecare spectacol va avea propriul concept deosebit și va fi o îmbinare a muzicii marilor artiști și a instrumentelor clasice. Publicul va avea acces în aceste trei zile de festival la cele mai renumite și arhicunoscute lucrări vocal-simfonice din repertoriul muzicii clasice, dar și la coproducții monumentale sau aniversare. Trupa Phoenix, care împlinește 60 de ani de la înființare, își marchează existența cu un concert special, acompaniat de orchestra gazdă a evenimentului, Filarmonica Arad. Kerekes Band, cea mai în vogă și premiată trupă de etnofolk din Ungaria, va încânta auditoriul cu un program variat, în care se vor regăsi ritmuri din folclorul românesc, maghiar, dar și turcesc. Acest moment va fi o premieră mondială, deoarece piesele lor se vor auzi pentru prima oară acompaniate de orchestra simfonică. Publicul avea ocazia să asculte unele dintre cele mai cunoscute piese de muzică de film, interpretate una dintre cele mai de seamă filarmonici din Transilvania. Consacratul violoncelist Răzvan Suma va aduce pe scenă tangourile iubite și celebre compuse de Astor Piazzolla, iar ritmurile dansante continuă în spectacolul de swing oferit de big-bandul Budapest Orchestra Project, în frunte cu dirijorul și orchestratorul Tompa Ábel. Ultima zide eveniment aduce noi momente spectaculoase prin show-ul pregătit de orchestra Operei Maghiare Cluj, de Filarmonica Arad și Corul Academica. Sute de artiști, instrumentiști, coriști sau soliști vor interpreta muzică electronică, pop, dar și celebre arii de operă. Vedetele Laura Bretan, Vlad Miriță și Marcel Pavel, alături de alte nume consacrate, vor încânta publicul cu vocile lor speciale într-un show monumental de închidere la prima ediție a festivalului Symphonic Experience. Publicul se va bucura de muzică așa cum nu și-a mai imaginat, va avea o experiență completă, care încântă toate simțurile umane și sufletul fiecărui participant în această călătorie în multiversuri muzicale și care se va constitui într-un un minunat preambul al Zilelor Aradului. Symphonic Experience Arad este un eveniment organizat de Asociația IN TIMES CONCEPT, împreună cu UMGE și are ca parteneri Primăria Municipiului Arad, Centrul Municipal de Cultură Arad și Filarmonica Arad. Sperăm să captăm interesul publicului orădean și din întregul județ Bihor, astfel încât iubitorii de muzică și de spectacol să viziteze Aradul la mijlocul lunii august pentru a ne bucura împreună de muzică și de un show complet. Programul complet și biletele pentru prima ediție Symphonic Experience sunt disponibile pe site-ul symphonicexperience.ro. Post-ul Symphonic Experience – 3 zile de spectacol la Arad apare prima dată în Transilvania Regional Business.
13:40
Microîntreprinderile și firmele mici și mijlocii (IMM) românești vor putea obține granturi pentru investiții, în valoare de 50.000-200.000 de euro, respectiv 50.000-500.000 de euro prin două măsuri de ajutoare, prevăzute în cadrul Acțiunii 4.1.1-POC, în anumite condiții, conform Ordonanței de urgență 82/2022, publicate de Guvern, luni, în Monitorul Oficial. După cum a spus anterior ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, firmele eligibile vor putea depune proiectele pentru granturile în valoare totală de 417,830,668 euro într-un apel care va fi deschis în portalul de granturi IMM Recover, din data de 16 august 2022. Ulterior, proietele selectate la finanțare „vor fi mutate” pe platforma de gestionare a fondurilor UE MySMIS2014. Firmele care vor fi selectate vor semna contractele de finanțare în perioada 1 septembrie – 31 octombrie 2022. Între timp, viitorii solicitanți vor avea acces la un draft de ghid din data 22 iunie 2022. Consultarea publică privind Ghidul va avea loc în perioada 22 iunie -4 iulie 2022. OUG 82/2022, publicată luni, 20 iunie, în Monitorul Oficial, prevede cele mai importante condiții de finanțare. Ordonanța de urgență oficială are și unele modificări față de propunerea inițială de ordonanță scoasă în dezbatere publică acum 3 săptămâni: S-au introdus ca beneficiari de ajutoare de stat de 50.000-500.000 euro și firmele din București, deși trebuie să-și asigure cel mai mare procent de cofinanțare: minimum 75% firmele mijlocii și minimum 65% firmele mici. La ajutoarele de stat, în tabelul în care se precizează rata cofinanțării minime în funcție de regiunea de implementare (anexa 5 la OUG), nu mai apar și microîntreprinderile printre beneficiari, dar sunt prevăzute totuși în textul ordonanței. La ajutoarele de minimis de 50.000-200.000 euro s-a precizat că se acordă „pe întreg teritoriul național”. Atfel, vor putea atrage fondurile și firmele din regiunea București-Ilfov, din mediul urban sau rural. S-a introdus un criteriu suplimentar în grila de punctaj: în situația în care s-a realizat tranzacționarea unor părți sociale înainte cu 90 de zile de la depunerea cererii de finanțare, solicitanții vor fi penalizați prin scăderea a 5 puncte din punctajul total realizat. Ideea este să se se prevină, cât de cât, comerțul cu firme special pentru fondurile europene. S-a scos din textul proiectului de OUG criteriul ratei interne de rentabilitate, care oricum nu se regăsea în grila de punctaj din anexă. Grila a rămas prcatic aceeași. În rest, principalele prevederi au rămas și în ordonanța de urgență finală, așa cum erau în proiectul propus de MIPE: Vor fi 2 categorii de granturi: ajutoare de minimis de câte 50.000-200.000 euro și ajutoare de stat de câte 50.000-500.000 euro, pentru IMM. Prin grila de punctaj sunt favorizate firmele care au avut scădere mare a cifrei de afaceri în anul 2020 față de 2019, fără să le scadă mult și profitul. Aceasta este o prevedere care a ridicat nemulțumiri, pentru că pe de-o parte se puncteaza firmele afectate de criza COVID prin prisma scăderii activității, dar în același timp sunt punctate mai bine firmele care au avut scădere cât mai mică a profitului. Practic, dacă o firmă a avut scădere mică a cifrei de afaceri și profit mare poate câștiga în fața unei firme cu scădere mare a cifrei de afaceri și profit în scădere mare. Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), cu sprijinul Ministerului Antreprenriatului și Turismului și al Serviciului de Telecomunicații Speciale (pe partea de sistem informatic) va derula schema de sprijin 4.1.1-Prograrmul Operațional Capital Uman 2014-2020. Post-ul Granturile IMM de 50.000-500.000 EUR: Grila de punctaj și condițiile de finanțare din OUG 82/2022, publicată în Monitorul Oficial apare prima dată în Transilvania Regional Business.
13:30
Joi, 23 iunie, intra la tranzactionare obligatiunile Crama La Salina, pe Sistemul Multilateral de Tranzactionare al bursei, in valoare de 2 milioane de euro. Crama La Salina, producator de vin din Turda, cu o podgorie care se intinde pe 42 de hectare aflate pe Dealurile Durgau, intr-o zona cu traditie milenara in viticultura, a listat astazi, 23 iunie 2022 prima sa emisiune de obligatiuni pe Sistemul Multilateral de Tranzactionare (SMT) al Bursei de Valori Bucuresti. Obligatiunile in valoare de 2 milioane de euro se tranzactioneaza sub simbolul bursier ISSA26E. „Bursa de Valori Bucuresti ofera solutii de finantare pentru toate companiile romanesti aflate in diferite etape de dezvoltare, iar listarea primei emisiuni de obligatiuni a Cramei La Salina dovedeste, inca o data, acest lucru. Crama La Salina este al treilea producator de vin care debuteaza la bursa si al doilea de pe Sistemul Multilateral de Tranzactionare. Ne bucuram de fiecare data cand un antreprenor roman este increzator in mecanismele pietei de capital si acceseaza instrumentele financiare pe care le are la dispozitie”, a declarat Radu Hanga, Presedinte al Consiliului de Administratie al Bursei de Valori Bucuresti. „Astazi 23 iunie 2022, este o zi importanta pentru echipa Crama La Salina, asta deoarece odata cu listarea obligatiunilor noastre la bursa facem un pas inainte in directia dezvoltarii companiei noastre. Multumim investitorilor care au decis sa investeasca in obligatiunile ISSA26E si ii asiguram ca noi credem in capacitatea noastra de a oferi vinuri de calitate intr-o piata in continua dezvoltare. De asemenea vreau sa multumesc echipei Crama La Salina pentru tot parcursul nostru de pana acum  precum si echipei BRK Financial Group pentru suportul acordat pentru realizarea acestui proiect!” a declarat Maxim Ioan Ovidiu, Administrator Crama La Salina. Crama La Salina a derulat in perioada 10 -17 decembrie 2021 un plasament privat de vanzare de obligatiuni, in cadrul caruia au participat 41 de investitori, dintre care 40 de persoane fizice si o persoana juridica. Compania a vandut 20.000 de obligatiuni garantate, neconvertibile, dematerializate, cu o valoare nominala a unei obligatiuni de 100 Euro. Obligatiunile ISSA26E au o maturitate de 5 ani, cu scadenta la 10 decembrie 2026 si o rata a cuponului de 8% pe an, cu plata trimestriala. Plasamentul privat si listarea obligatiunilor s-au realizat cu sprijinul BRK Financial Group. „Am finalizat proiectul listarii obligatiunilor emise de Crama La Salina, o companie cu o dezvoltare sustinuta inca de la infiintare, si care a devenit un jucator cu o buna notorietate pe piata locala a vinului. Caracteristicile instrumentelor financiare emise (denominate in euro cu o rata a cuponului de 8%, platibila trimestrial) au atras interesul investitorilor in cadrul plasamentului privat, aceasta fiind suprasubscris. Felicitam Crama La Salina pentru ca a ales piata de capital ca modalitate de finantare, iar in acest fel contribuie la cresterea numarului emitentilor din acest sector”, a declarat Razvan Rat, Director General Adjunct BRK Financial Group. Fondurile atrase prin emisiunea de obligatiuni, in valoare de 2 milioane de euro, vor fi utilizate pentru productia de vinuri si organizarea de evenimente de promovare si vanzare in proximitatea culturii de vie, precum si pentru extinderea cramei, realizarea de noi dotari, echiparea cu un laborator de analize si achizitii de materiale. Povestea Cramei La Salina a luat nastere in zona Transilvaniei, in anul 2005, iar in prezent, principala activitate este productia si vanzarea de struguri precum si a produselor derivate din struguri. Amplasata intr-o zona istorica, cu o puternica vocatie pentru vinuri albe, asezarea cunoscuta astazi sub numele de Turda se numea Potaissa in perioada Imperiului Roman. Astfel, ca un omagiu adus traditiilor viticole milenare formate in trecut, vinurile Crama La Salina poarta numele ISSA. Post-ul Crama La Salina listeaza prima sa emisiune de obligatiuni la bursa apare prima dată în Transilvania Regional Business.
21 iunie 2022
14:50
Industria farmaceutică din România a crescut constant în ultimii ani, iar evoluția s-a văzut și în nevoia companiilor de a-și extinde echipele. Cu aproximativ 6.000 de joburi postate în prima jumătate a anului, numărul de poziții deschise pentru cei care vor să lucreze în domeniu a fost cu 60% mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut. Pentru acestea au fost înregistrate mai mult de 170.000 de aplicări în ultimele șase luni. Farma este, însă, un domeniu atrăgător pentru candidați nu doar din punctul de vedere al angajărilor, ci și al salariilor oferite de angajatori. Astfel, potrivit datelor Salario, comparatorul de salarii marca eJobs, aproape un sfert dintre angajații din această industrie câștigă lunar peste media netă la nivel național, respectiv peste 4.000 de lei. Cei mai mulți dintre cei care lucrează în Farma (31,8%) au salarii cuprinse între 2.000 și 3.000 de lei, 25,3% câștigă între 3.000 și 4.000 de lei, iar 24,6% între 4.000 și 7.000 de lei. Procentul celor care ajung să depășească suma de 7.000 de lei este de doar 4,2% și mai puțin de 2% declară că au un salariu lunar de peste 10.000 de lei. ”Deși vorbim despre un procent marginal din totalul celor care lucrează în Farma, acest prag, de 10.000 de lei, este depășit semnificativ, până la peste 30.000 de lei, după cum arată datele Salario. Este vorba nu doar de salariile celor care conduc companiile din poziția de CEO, ci și ale directorilor financiari, de vânzări sau de logistică”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales la eJobs, liderul pieței de recrutare din România. Cu o medie de 3.500 de lei, angajatorii din Farma oferă salarii similare cu cei din Financiar / Contabilitate, Transport / Distribuție, Asigurări sau Producție. Se află, în schimb, la distanță mare față de IT Software, unde media salarială ajunge la 5.850 de lei sau de Inginerie, Auto / Echipamente, Telecomunicații, Petrol / Gaze sau Audit / Consultanță (toate cu medii de 4.000 de lei). ”Farma este de ani buni unul dintre marii angajatori ai economiei, nu doar prin numărul mare de locuri de muncă disponibile, ci și prin salariile peste media din alte industrii. În fiecare lună, peste 1.000 de joburi în acest domeniu sunt disponibile pe eJobs.ro. Cele mai multe se adresează candidaților din București, Iași, Cluj-Napoca, Timișoara și Constanța. Peste 26.000 de aplicări sunt înregistrate lunar pentru pozițiile deschise în farma”, adaugă Roxana Drăghici. În ceea ce privește angajații din farmacii, un farmacist câștigă, în medie, 3.050 de lei, un diriginte de farmacie 4.000 de lei, iar un asistent farmacist 2.200 de lei. Media salarială pentru reprezentanții de vânzări medicale este de 3.600 de lei, în timp ce specialiștii în farmacovigilență sau în studii clinice au salarii lunare de 4.000 de lei, după cum arată datele Salario. Cele mai mici salarii MEDII nete introduse până în acest moment de către angajații din Farma, sunt pentru joburile: Farmacist – 3.050 lei Tehnician laborator chimie – 2.800 lei Operator producție – 2.600 lei Asistent farmacist – 2.200 lei Lucrător depozit – 1.900 lei Orașele cu cele mai mici salarii MEDII nete din Farma sunt: Mediaș: 2.000 lei Buftea: 2.350 lei Slobozia: 2.500 lei Brăila: 2.600 lei Sighetu Marmației: 2.800 lei Orașele cu cele mai mari salarii MEDII nete din Farma sunt: București : 4.000 lei Ploiești: 3.500 lei Brașov: 3.400 lei Cluj-Napoca: 3.200 lei Timișoara: 3.000 lei Iată și care sunt pozițiile pentru care s-au înregistrat cele mai mari valori salariale din acest domeniu: Director General: salariul mediu net la nivel național – 9.000 lei, salariul maxim introdus în Salario – 30.000 lei  Director Financiar: salariul mediu net la nivel național – 9.000 lei, salariul maxim introdus în Salario – 30.000 lei Director de vânzări: salariul mediu net la nivel național – 7.000 lei, salariul maxim introdus în Salario – 30.000 lei  Director de logistică: salariul mediu net la nivel național – 6.500 lei, salariul maxim introdus în Salario – 7.500 lei  Manager de produs: salariul mediu net la nivel național – 5.400 lei, salariul maxim introdus în Salario – 6.400 lei În acest moment, pe eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare din România, sunt disponibile peste 38.000 de locuri de muncă. Peste 420.000 de specialiști și-au introdus veniturile până în prezent în Salario comparatorul de salarii marca eJobs Post-ul Care este salariul mediu net în domeniul Farma în Cluj-Napoca? apare prima dată în Transilvania Regional Business.
14:50
O delegație de oficiali din Republica Moldova, condusă de ministrul Justiției, Sergiu Litvinenco, este prezentă marți la Bruxelles, acolo unde încearcă să convingă Bruxellesul că lupta anticorupție continuă, înainte deciziei politice ce va fi luată la Consiliul European privind acordarea statutului de țară candidată pentru aderarea la UE. „Am reiterat angajamentul ferm al țării noastre de a îndeplini, în termenii stabiliți, toți pașii necesari indicați în Opinia Comisiei Europene privind cererea de aderare a Republicii Moldova la UE, de a finaliza pre-vettingul și de a completa organele de autoadministrare ale judecătorilor și procurorilor, care vor reprezenta acel cadru instituțional de la care să înceapă curățarea întregului sistem de justiție, dar și de a accelera investigarea cazurilor de mare corupție”, a scris Litvinenco pe pagina sa de Facebook. Delegația din Republica Moldova a avut întâlniri cu Luc Devigne, director general adjunct al Serviciului European de Acțiune Externă (EEAS), Olivier Onidi, director general adjunct al Departamentului pentru Migrație și Afaceri Interne (DG HOME), și Maciej Popowski, director general al Direcției Generale pentru Vecinătate și Negocieri privind Extindere (DG NEAR). Oficialii europeni au salutat reformele inițiate, inclusiv reforma de pre-vetting, care a fost elaborată și se implementează în comun cu partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova, precizează Litvinenco. „Am convenit ca și următoarele procese de reformă să fie promovate în coordonare cu partenerii țării noastre și având expertiza din partea Comisiei de la Veneția. Deși procesul de integrare europeană este unul complex și de durată, lucrurile care urmează a fi făcute pentru a ne apropia de acest deziderat vor fi doar în beneficiul cetățenilor Republicii Moldova, care își doresc să trăiască într-o țară fără corupție, cu o justiție care să-i apere și în care să le fie respectate drepturile și libertățile”, a concluzionat el. Ministrul Jusiției Sergiu Litvinenco se află în aceste zile la Bruxelles alături de directorul Centrului Național Anticorupție (CNA), Iulian Rusu, și Procurorul general interimar, Dumitru Robu. Post-ul Chișinăul face lobby la Bruxelles pe partea de luptă cu corupția înainte de Consiliul European de joi și vineri apare prima dată în Transilvania Regional Business.
14:40
Duminică 19 iunie 2022, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Satu Mare, cu sprijinul Consiliului Județean Satu Mare și în parteneriat cu Primăria și Consiliul Local Păulești, a organizat la Căminul Cultural din localitatea Amați, cea de-a VI-a ediție a Festivalului Tradițiilor și Meșteșugurilor. În deschiderea evenimentului au luat cuvântul: Zenoviu Bontea – primarul comunei Păulești; Robert Laszlo – managerul instituției organizatoare și fiu al satului; Adrian Cozma – deputat; și Cristian Valer Beșeni – vicepreședintele Consiliului Județean Satu Mare. Au fost prezenți consilierii locali din comuna Păulești, cât și Beniamin Kira – consilier județean. Cu această ocazie a fost inaugurat și Căminul Cultural din Amați, renovat prin Fonduri Europene. Evenimentul a fost centrat pe activități artistice, iar meșterii populari din întreg județul Satu Mare – din Țara Oașului, din Codru cât și de la Asociația Borokagyoker, au avut ocazia să-și prezinte măiestria. Ideea festivalului este aceea de a promova tradițiile și valorile tradiționale. Un element specific al comunei Păulești fiind multiculturalitatea, programul artistic oferit de artiștii sătmăreni și nu numai, a fost unul pe placul tuturor participanților. În program au evoluat artiștii: Florentina și Petre Giurgi; Ana Holdiș Pop; Maria Petca Poptean; Marian Buzilă; Georgiana Marina; Călin Borșe; Bianca Angela Cionca; Costi Dumitru; Darius Câmpean; Karina Molnar; Iulian Goste; Paula Cornea; Sara Nistor; Bogdan Bota; Carmen Oșian; Aida Negrea; Adelin Turi; Ansamblul Folcloric al Județului “Doruri Sătmărene” – secția română; Ansamblul Folcloric al Județului – Szatmár Megyei “Szamoshát” Néptáncegyüttes – secția maghiară; Ansamblul Folcloric „Florile Tărnii”; Formația de dansuri rrome alături de Hiripi Rudi; elevii Școlii Primare din Amați; elevii Școlii Gimnziale din Ambud și elevii Școlii Gimnaziale Păulești. Post-ul Festivalul „Tradițiilor și Meșteșugurilor” în localitatea Amați la cea de-a VI- a ediție apare prima dată în Transilvania Regional Business.
14:40
Stocul modern de spaţii industriale în România a ajuns la aproximativ 6 milioane de metri pătraţi în primul semestru, judeţele Cluj şi Timiş având cea mai mare rată de preînchiriere, conform raportului Romania Industrial Destinations, lansat de CBRE România. Potrivit unui comunicat al companiei, stocul modern de spaţii industriale din România în primul semestru al anului 2022 este de 5,9 milioane mp, cu aproximativ 0,5 milioane mp în construcţie şi 44% din suprafaţa în construcţie deja preînchiriată. „2022 este încă un an excelent pentru piaţa de spaţii industriale din România, având în vedere nivelul ridicat de suprafeţe preînchiriate în aproape toate regiunile ţării, cu un procent semnificativ de absorbţie mai ales în regiunile Vest şi Centru. Observăm că cererea crescută de spaţii industriale se menţine, cel puţin în aceste două regiuni, fiind o tendinţă reprezentativă a ultimilor ani. În Europa Centrală şi de Est, România este a treia ţară, după Polonia şi Cehia, din punct de vedere al stocului de spaţii industriale moderne. Este o poziţie avantajoasă pentru noi, fiindcă ne situează în prim planul dezvoltatorilor şi al chiriaşilor”, explică Victor Răchită, Head of Industrial & Logistics la CBRE România. Cu un stoc de aproximativ 3 milioane mp, Bucureşti, Ilfov şi localităţile din proximitate reprezintă regiunea cu cel mai mare volum de dezvoltări noi, peste 181.000 mp fiind în prezent în fază de construcţie şi aproape 40% dintre această suprafaţă fiind deja preînchiriată. Capitala, cel mai mare hub industrial din ţară, are numeroase spaţii de calitate ridicată, circa 90% din stocul modern fiind de clasa A. De asemenea, în ceea ce priveşte clădirile relativ noi, 60% din suprafaţa totală a stocului a fost livrată între 2015 şi 2022, după cum arată raportul CBRE România. Regiunea Vest/Nord-Vest este al doilea cel mai atractiv areal din România pentru noi dezvoltări, cu un stoc de 1,26 milioane mp, fiind cel mai mare hub logistic regional. Mai mult, 60% din suprafaţa în construcţie este preînchiriată, reprezentând cel mai mare procent din România. Cu 78% respectiv 70% din suprafaţă deja contractată, Cluj urmat de Timiş sunt judeţele lider, conform datelor CBRE. Cluj-Napoca şi Timişoara sunt cele mai atractive oraşe regionale de pe piaţa spaţiilor industriale, găzduind dezvoltatori şi chiriaşi de calibru internaţional. Fiind un centru logistic regional cu istoric, 89% din stocul modern din regiunea Vest/Nord-Vest este clasa A. Pe a treia poziţie în acest clasament, înregistrând un stoc de 920.800 mp şi 43% din suprafaţă preînchiriată, se situează regiunea Sud, Prahova fiind judeţul lider în ceea ce priveşte stocul modern (370.000 mp). Cu peste 95% din stocul modern încadrat în clasa A, această regiune are numeroase puncte forte, cum ar fi disponibilitatea terenurilor pentru dezvoltare, forţa de muncă rentabilă şi infrastructură bună, precum şi conectivitate cu Capitala şi graniţele regionale de la sud şi est. Pe următoarele locuri se află regiunea Centrală, cu 636.000 mp, jumătate din suprafaţă fiind în judeţul Braşov, şi regiunea Est/Nord-Est cu aproape 117.000 mp, potrivit raportului CBRE, Romania Industrial Destinations. „Când ne uităm la dezvoltarea de spaţii industriale, este important de observat că focusul dezvoltatorilor este şi pe regiunile de est şi nord-est, nu doar pe Bucureşti şi vestul ţării, aşa cum eram obişnuiţi, tendinţă care va deveni şi mai vizibilă în următoarea perioadă. De asemenea, companiile chiriaşe au devenit mai selective în ceea ce priveşte spaţiul de care au nevoie, în timp ce dezvoltatorii îşi exprimă interesul pentru proiectele de tip built-to-suit şi built-to-own. Nu în ultimul rând, certificarea verde este unul dintre subiectele fierbinţi, care îi preocupă pe toţi în această perioadă. Atât dezvoltatorii, cât şi chiriaşii sunt din ce în ce mai interesaţi de spaţiile industriale şi proiectele viitoare care îndeplinesc cerinţele ESG”, a sumarizat tendinţele pieţei Daniela Gavril, Head of Research, CBRE România. Companiile devin din ce în ce mai interesate de spaţiile industriale care sunt conforme cu indicatori şi procese ESG, în condiţiile în care 38% din stocul industrial modern al României a fost livrat înainte de 2013. Modernizarea spaţiilor a devenit o tendinţă printre proprietarii industriali care doresc să se menţină competitivi pe o piaţă acerbă. Ca răspuns la situaţia infrastructurii României, trendul terminalelor intermodale deservite de parcuri industriale şi logistice a apărut în acele zone în care infrastructura reprezintă o problemă şi poate determina întreruperi în lanţul de distribuţie. Noile hub-uri se află în diferite etape de dezvoltare în România, cum ar fi CTPark Oradea Cargo Terminal, dezvoltat şi recent lansat de CTP România în Oradea, terminalul feroviar aflat în construcţie de către ILD în Decea, judeţul Alba, şi terminalul intermodal dezvoltat în apropierea Portului Constanţa. Aceste proiecte vor deservi zone semnificative prin integrarea mai multor tipuri de transport, oferind alternative viabile la infrastructura subdezvoltată din ţară şi creşterea capacităţii de distribuţie a celor care le vor folosi. Post-ul Regiunea Vest/Nord-Vest este al doilea cel mai atractiv areal din România pentru noi dezvoltări de spații industriale apare prima dată în Transilvania Regional Business.
15 iunie 2022
15:10
Cooperarea dintre producătorul german de maşini de luptă Rheinmetall şi Ungaria merge foarte bine: în următoarele două săptămâni va fi inaugurată uzina de la Zalaegerszeg, urmând să înceapă şi pregătirea producţiei, iar la Várpalota se va putea demara construcţia a încă două fabrici, care vor produce muniţii, a declarat ministrul ungar al tehnologiei şi industriei, László Palkovics, luni, la târgul internaţional de industrie militară „Eurosatory” din localitatea Villepinte de lângă Paris. Într-o declaraţie dată prin telefon agenţiei ungare de presă MTI, ministrul a declarat că în plus faţă de acordurile cu privire la producţie, între Rheinhmetall şi Ungaria există şi o cooperare în domeniul cercetării, privind dezvoltarea unei maşini blindate de nouă generaţie, electric-hibrid, cu opt roţi. Ungaria nu numai că finanţează aceste vehicule de luptă Lynx pentru infanterie, ci oferă şi spaţiul necesar pentru producerea lor, a explicat ministrul. “Ungaria este prezentă în industria militară, dar nu numai în ceea ce priveşte armele, muniţiile sau vehiculele terestre, ci şi în ceea ce priveşte aeronavele”, a subliniat ministrul maghiar. Ca exemplu pentru acestea din urmă, a menţionat fabrica de piese pentru elicoptere Airbus, de la Gyula, care urmează să fie inaugurată înainte de sfârşitul lunii iunie. László Palkovics a menţionat şi negocierile cu producătorul turc de autovehicule blindate Nurol Makina, de la care armata Ungariei a contractat cinci sute de autovehicule. Cincizeci dintre acestea au fost achitate, iar primele zece autovehicule blindate de tip Gidrán au şi ajuns deja în Ungaria la începutul anului; restul de patruzeci vor ajunge, conform planurilor, la Kaposvár în luna septembrie. Producţia primelor cincizeci de vehicule de luptă a avut loc în Turcia, dar odată cu creşterea numărului de unităţi vor exista tot mai multe elemente fabricate în Ungaria, a subliniat ministrul. În luna decembrie a anului trecut a fost anunţat că Forţele Armate ale Ungariei vor achiziţiona peste 300 de maşini militare blindate 4×4 cu roţi. Acestea vor fi fabricate la Kaposvár, în Ungaria, după modelul maşinilor militare turceşti Nurol Makina Ejder Yalcin şi NMS 4×4. În timpul producţiei din Ungaria a maşinilor de luptă cu tracţiune integrală se va trece treptat la integrarea sistemelor de arme europene. În continuare, producţia şi cercetarea, respectiv dezvoltarea aferente programului se vor desfăşura în cooperare germano-maghiară. Post-ul Cooperarea dintre Rheinmetall şi Ungaria merge foarte bine apare prima dată în Transilvania Regional Business.
15:10
Într-o perioadă impredictibilă din punct de vedere economic și social, soluțiile pentru rezolvarea problemelor financiare nu pot fi generale, ci sunt la îndemâna băncilor și consumatorilor, prin negociere, spun mai mulți specialiști, prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Judecătorii ar putea avea și ei un rol important în rezolvarea disputelor dintre consumatori și bănci, pe cale amiabilă, spune Valeriu Stoica, fost ministru al Justiției. Crește apetitul băncilor pentru rezolvarea problemelor consumatorilor Până la jumătatea lunii iunie, numărul negocierilor dintre consumatori și bănci este cu 40% mai mare decât în perioada similară a anului trecut. Peste 300 de cereri au fost acceptate de bănci pentru negociere, față de 213 în aceeași perioadă din 2021. În 225 de cazuri anul acesta negocierile s-au încheiat cu împăcarea părților, față de 187 în 2021, o creștere cu 20% a cazurilor finalizate cu succes. Video-reportaj: https://youtu.be/U10MST8OXy0 Podcasturile CSALB sunt un proiect de educație financiară disponibil pe canalul de Youtube CSALB și în secțiunea de educație financiară a site-ului www.csalb.ro. CSALB a intervievat consumatori, conciliatori, reprezentanți ai băncilor comerciale, ai Băncii Centrale și ai Asociației Române a Băncilor pentru a oferi soluții practice consumatorilor care se confruntă cu dificultăți financiare în această perioadă. Mesajele campaniei de informare sunt legate de rapiditatea, gratuitatea și eficiența concilierii în rezolvarea problemelor apărute în derularea contractelor. „Băncile trebuie să renunțe la reglementările standardizate, fără suflet” A lexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: Rolul CSALB este posibil să crească în perioada următoare, pe fondul dificultăților pe care le vor întâmpina consumatorii în plata ratelor către bancă. Dacă în 2020 pandemia a dus la creșterea șomajului, iar mulți oameni nu aveau bani să plătească ratele, în 2022, chiar dacă oamenii au economisit bani, aceștia nu mai sunt suficienți. Noi, la Banca Națională a României, am spus întotdeauna că este necesar ca băncile să se aplece asupra fiecărui dosar, caz cu caz, și să fie limitate pe cât se poate variantele “la grămadă”, standardizate, într-o reglementare fără suflet. Pe de altă parte, este nevoie de mai multă empatie și grijă pentru client. De pildă, fiecare bancă, fiecare IFN are pe site un număr de telefon pentru relația cu consumatorii. De foarte multe ori, ca să intri în legătură cu un operator de la banca respectivă trebuie să ai o răbdare de fier. Când se adresează CSALB, mulți dintre consumatori au nevoie și să ventileze aceste nemulțumiri, să spună care e problema lor, ce anume li s-a întâmplat, iar în cadrul Centrului au parte de o interfață umană. Din acest motiv această modalitate de soluționare aternativă a unui litigiu între un consumator și o instituție financiar bancară creează punți, creează încredere. „Oamenii nu trebuie să fie pesimiști, ci precauți” Florin Dănescu, Președinte executiv Asociația Română a Băncilor: Noi, băncile, venim după o perioadă în societatea românească în care abordarea legislativă a fost extrem de densă și nu de puține ori adversă economiei de piață. Asta a făcut ca băncile să se închisteze, să aibă o abordare instinctivă de protecție. Perioada aceasta dificilă poate fi abordată în primul rând printr-o informare riguroasă din partea consumatorilor. Informația stă la dispoziția noastră, fiecare trebuie să o procurăm și să o înțelegem. În situația inflației, a războiului de lângă noi, oamenii trebuie să fie precauți, nu pesimiști. Să se gândească la faptul că veniturile lor ar putea să scadă, prețurile să crească foarte mult, iar ratele vor diminua și mai mult veniturile viitoare. În acest context dificil, băncile trebuie să ofere siguranță nu doar celor care iau credite, ci și celor care au depozite și fac economii. 90% din resursele băncilor sunt atrase de la deponenți. În România avem 10 milioane de deponenți cărora le oferim siguranță, iar în privința depozitelor din bănci nu au fost emoții și nici nu vor fi. Pe partea cealaltă avem 1,2 milioane de debitori care cer și ei siguranță într-un viitor total impredictibil. „Judecătorii să întrebe părțile dacă au apelat mai întâi la CSALB” Valeriu Stoica, conciliator onorific CSALB: Poate că primul lucru pe care trebuie să îl facă judecătorul în cazul unui proces între un consumator și o bancă este să întrebe părțile dacă au căutat soluționarea amiabilă, prin intermediul CSALB. Ar fi suficient ca judecătorii să aplice un principiu general: să găsească mai întâi posibilitatea unei soluții negociate, ceea ce e și în avantajul judecătorului pentru că se scurtează procesul și scapă de administrare de probe, audiere de martori, analiză de probe, evaluare de probe. Iar la sfârșit părțile ar putea să fie supărate că judecătorul nu a înțeles bine faptele, nu a aplicat bine legea. Prin înțelegere, oamenii economisesc resurse: resurse psihice, pentru că pe măsură ce escaladează conflictul, iar tensiunile devin mai mari, consumul psihic crește. După aceea este economia de resurse financiare și, nu în ultimul rând, există un cost în timp care, până la urmă, înseamnă și un cost în bani. Mircea Stroe, conciliator CSALB: Multe din spețele care ajung în instanță în disputele consumatori-bănci, nu ar trebui să fie acolo pentru că mulți consumatori nu au o problemă juridică cu băncile, ci una financiară. Iar astfel de probleme financiare pot fi rezolvate doar prin intermediul CSALB. Probleme care pleacă de la detalii precum: un comision, moneda, cursul de schimb, creșterea ratelor nu sunt aspecte juridice. Ele nu fac decât să îngreuneze actul de justiție per ansamblu. Septimiu Stoica, conciliator CSALB: Sunt premise bune pentru un suport mai mare al băncilor față de consumatori, în această perioadă. Băncile au depășit crisparea legalistă, a corectitudinii contractelor, în care spuneau că tot ce au făcut este legal. Au înțeles că miza este alta: o bună relație cu clienții lor, o optimizare a acestor contracte. Concilierea, CSALB, încearcă să introducă o paradigmă nouă în societatea românească prin care să fie depășită situația războiului tuturor împotriva tuturor. A avea neînțelegeri este absolut uman, firesc, problema este să nu le transformi în războaie. Și concilierea, prin mijloacele acestea de negociere reprezintă un efort în care trebuie să ne angrenăm în mod conștient. Radu Rizoiu, conciliator onorific CSALB: Multe bănci au început să copieze mecanismul CSALB la nivel intern. Asta arată că au înțeles că dacă au deschidere către consumatori și comunică cu cei care au nemulțumiri sau probleme, ambele părți au de câștigat. Nu pierd nimic, nu le cad galoanele dacă stau și vorbesc cu omul să vadă despre ce este vorba. Am avut și cazuri de concilieri în care consumatorul a venit la CSALB pentru că voiau să afle niște informații. Banca a oferit acele informații pe care inițial nu le oferise când consumatorul a făcut cererea direct la bancă, pentru că nu înțelesese de ce trebuie să le ofere. Post-ul Ce roluri au băncile, consumatorii și judecătorii în depășirea prin negociere a dificultăților financiare din prezent apare prima dată în Transilvania Regional Business.
15:00
Primul parc industrial din judeţul Maramureş va fi construit la marginea fostului oraş minier Baia Sprie, situat la poalele Munţilor Gutâi, a declarat marţi, pentru AGERPRES, preşedintele Consiliului Judeţean, Ionel Bogdan. „Terenul destinat primului parc industrial din judeţ a fost trecut din administraţia oraşului Baia Sprie în gestiunea CJ, iar în luna iulie vor începe lucrările de realizarea a drumului către viitorul parc. (…) E un prim parc, dar în aşteptare vor mai fi alte două parcuri industriale în zone din judeţ care se pretează la acest gen de investiţie. Singurul regret e că aceste investiţii vin un pic mai târziu, deşi ar fi trebuit să fie funcţionale de mulţi ani”, a spus Ionel Bogdan. Potrivit acestuia, parcurile industriale au fost gândite să contribuie la dezvoltarea economică a judeţului. „Maramureşul are nevoie de aceste parcuri industriale pentru încuraja investiţiile directe pe anume domenii şi profile industriale, dar, implicit, vom aduce şi o creştere economică importantă pe câteva segmente. Construcţia de parcuri industriale a fost crez asumat la începutul mandatului şi trebuie realizat pentru a contribui la recalibrarea economiei locale, dar şi pentru a aduce pe piaţă domenii care ar putea să aibă continuitate”, a mai spus Ionel Bogdan. Viitorul parc industrial din Baia Sprie se va întinde pe 34 de hectare, însă există posibilitatea extinderii pe alte 50 de hectare de teren apropiat. Lucrările de amenajare a drumului către şantierul parcului industrial vor fi executate de Societatea de Drumuri Judeţene Maramureş, iar gestionarea parcului şi a investiţiei va intra în atribuţia Societăţii Parcuri Industriale Maramureş S.A, creată special pentru aceste obiective. Preşedintele CJ Maramureş a mai menţionat că vor mai fi construite parcuri industriale în localităţile Fărcaşa (20 hectare) şi Şomcuta Mare (10 hectare), dezvoltate prin Programul Operaţional Regional – POR. Post-ul Primul parc industrial din judeţul Maramureş va fi construit la marginea fostului oraş minier Baia Sprie apare prima dată în Transilvania Regional Business.
15:00
Într-un mediu de business în care lunar peste 500 de companii intră în insolvență, KeysFin lansează în premieră primul API de Monitorizare parteneri de afaceri din România, prin care informația de risc este integrată instant în aplicațiile interne ale unei firme, direct către departamente corespunzătoare, pentru a se lua măsuri de remediere în timp real. PRIMUL API DE MONITORIZARE PARTENERI DE BUSINESS DIN ROMÂNIA KeysFin inovează piața de business information din România și susține digitalizarea continuă a mediului de afaceri prin lansarea unui serviciu web automat de monitorizare parteneri de business.  Informațiile și alertele privind înscrierile în Buletinul Insolvenței, dosarele deschide în justiție, incidentele de plată, datoriile, statusul unei firme vor fi livrate direct în sistemele celor ce vor integra serviciul și furnizate în aplicațiile de lucru ale departamentelor responsabile. De exemplu, incidentele de plată ajung integrate direct în aplicațiile de lucru ale departamentului financiar, dosarele în justiție ajung direct la departamentul juridic și tot așa, astfel riscul de fraudă comercială și de pierderi din neîncasare facturi scade considerabil. Clientul încarcă prin sistem o listă de clienți ce vor fi monitorizați, setează frecvența alertelor și astfel va primi prin serviciul web direct în propriile sale sisteme rapoartele integrate pentru companiile ce înregistrează probleme în sursele selectate. „Este evident că mediul de afaceri din România se confruntă cu o instabilitate economică și că acest lucru este influențat de situația globală actuală, de criza din Ucraina, dar și de istoricul pandemiei. Ținând cont că lunar peste 500 de firme intră în insolvență, riscul de fraudă comercială și de neîncasare facturi este crescut, iar  rapiditatea gestionării informației va face diferența! Tocmai de aceea, pe baza nevoilor semnalate din piață, am implementat o actualizare  la serviciul nostru de monitorizare companii și lansăm în  premieră pe piața  de business information un serviciu web  de Monitorizare, bazat pe soluții tehnologice inovatoare.  Avantajul major este economia de timp și de resursă umană, cu prelucrarea rapidă a situațiilor de risc”,  a declarat Roxana Popescu, director general KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România. NEVOIE DE VIGILENȚĂ CRESCUTĂ ÎN AFACERI –  APROAPE 2.200 DE INSOLVENȚE ÎN PRIMELE 4 LUNI DIN 2022, CREȘTERE ANUALĂ DE 8% Numărul companiilor care au intrat în insolvență în primele 4 luni din acest an a crescut cu 8% față de aceeași perioadă din 2021, la 2.171 insolvențe, potrivit ultimelor date de la Registrul Comerțului. Cele mai multe insolvențe din 2022 au fost înregistrate în sectoarele comerț (571 de companii respectiv 26% din total), construcții (433 respectiv 20% din total) și industria prelucrătoare (262 de companii respectiv 12,1% din total). La polul opus au fost sănătatea, industria extractivă și energie & gaze cu câte 10, 8 respectiv 2 insolvențe în 2022. Din punct de vedere geografic, în județele Buzău, Vaslui și Argeș s-au înregistrat cele mai mari creșteri procentuale anuale ale insolvențelor, cuprinse între 134% și 153%, în timp ce în județele Hunedoara, Vâlcea și Gorj s-au înregistrat cele mai mari scăderi anuale, cuprinse între 35% și 47% în primele 4 luni din 2022 față de aceeași perioadă din 2021. 99,7% dintre titularii de cont care au generat incidente de plată au fost persoane juridice În primele 4 luni din 2022, media sumelor refuzate la plată cu instrumente de debit a crescut cu 25% față de aceeași perioadă din 2021, la un nivel mediu de 117,4 milioane de lei per lună. Au scăzut însă numărul refuzurilor la plată și al titlurilor de cont care au generat incidente de plată cu 7%, respectiv 8,7% la o medie de 2.148 respectiv 1.178 per lună în perioada ianuarie-aprilie 2022. 99,7% dintre titularii de cont care au generat incidente de plată au fost persoane juridice, potrivit ultimelor date de la Centrala Incidentelor de Plăți. Post-ul PRIMUL API DE MONITORIZARE PARTENERI DE BUSINESS, UN UPGRADE DIGITALIZAT PENTRU AFACERI MAI SIGURE, LANSAT ÎN PREMIERĂ ÎN ROMÂNIA DE CĂTRE KEYSFIN apare prima dată în Transilvania Regional Business.
15:00
Aproximativ 92,5% dintre antreprenori anticipează noi scumpiri ale produselor/serviciilor lor, iar dintre aceştia mai mult de trei sferturi (77%) au afirmat că vor creşte între 10-30%, arată un sondaj prezentat de Consiliul Naţional al IMM-urilor din România. Conform sondajului, dintre antreprenorii care anticipează noi scumpiri ale produselor/serviciilor lor, 77,1% vor creşte preţurile între 10-30%, 14,3% vor creşte sub 10% şi 8,6% sub 10%. Totodată, aproape jumătate (47,5%) au răspuns afirmativ când au fost întrebaţi dacă au posibilitatea creşterii salariului minim al angajaţilor lor cu 200 lei neimpozitabili, în perioada următoare. „La întrebarea: ‘Care este motivul pentru care nu veţi creşte salariul angajaţilor dvs. încadraţi cu salariul minim’, antreprenorii au răspuns: Cheltuieli mari cu combustibilul/energia/gazul – 52,5%; Menţinerea competitivităţii în cadrul unor contracte semnate – 45%; Creşteri salariale acordate anterior – 27,5%; Cheltuieli mari cu materia primă – 15%.”, susţin autorii sondajului. Referitor la obiectivele antreprenorilor pe termen scurt, 70% din antreprenori au precizat menţinerea activităţii şi a angajaţilor la nivelul actual, 25% au menţionat dezvoltarea activităţii şi creşterea numărului de angajaţi şi restul de 5% vor diminua activitatea firmei. Conform sondajului, majoritatea antreprenorilor chestionaţi (97,5%) nu consideră utilă introducerea obligativităţii înscrierii în Catalogul firmelor şi plăţii unei taxe către o organizaţie privată (100 de euro/an pentru întreprinderi mari, 75 de euro/an pentru întreprinderi mijlocii, 50 de euro/an pentru întreprinderi mici, 20 de euro/an pentru microîntreprinderi, 10 de euro/an pentru persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale). Consiliul Naţional al IMM-urilor din România a realizat în perioada 10 mai – 18 mai 2022 un sondaj cu scopul de a identifica opinia antreprenorilor cu privire la contextul economic actual şi gradul de încredere al IMM-urilor în instituţiile de reprezentare, la care au răspuns 2.835 de antreprenori. În ceea ce priveşte forma de organizare, respondenţii au fost 72,5% microîntreprinderi, 17,5% întreprinderi mici, 10% întreprinderi mijlocii. Referitor la domeniul în care respondenţii îşi desfăşoară activitatea, 72,5% sunt din servicii, 22,5% sunt din producţie şi restul de 5% sunt din domeniul comerţului. Post-ul Aproximativ 92,5% dintre antreprenori anticipează noi scumpiri ale produselor şi serviciilor lor apare prima dată în Transilvania Regional Business.
6 iunie 2022
12:30
Reducerea impactului crizei și atenuarea poverii sărăciei energetice sunt unele din obiectivele cheie ale unui noi program ambițios în valoare de 10 milioane de euro, finanțat de Uniunea Europeană ca sprijin nerambursabil și implementat de PNUD Moldova. Acesta a fost lansat astăzi, 2 iunie 2022, la Chișinău, în contextul Săptămânii Verzi Europene, 30 mai – 5 iunie. Noul program, intitulat „Abordarea impactului crizei energetice în Republica Moldova”, va fortifica capacitatea Guvernului și a sectorului energetic de revizuire și îmbunătățire a proceselor de bază și mecanismelor de coordonare. Măsurile sunt esențiale pentru sprijinul eforturilor Republicii Moldova de a implementa reformele cheie în sectorul energetic, precum și pentru a consolida capacitatea instituțională de reacție la criza energetică actuală și la cele potențiale. Programul va contribui la agrearea unei definiții standard a sărăciei energetice pentru a elabora mecanismele necesare de atenuare a poverii energetice cu care se confruntă grupurile vulnerabile din Republica Moldova. „În Republica Moldova sărăcia energetică este o problemă națională care afectează în prezent majoritatea moldovenilor. În jur de 60% dintre gospodării cheltuiesc peste 10% din buget pe energie. Acest număr va crește probabil în timpul iernii următoare, deoarece încălzirea va reporni, iar prețurile mondiale la gaze rămân imprevizibile. Problema sărăciei energetice, dacă este lăsată neabordată, amenință să conducă și mai mult într-o poziție vulnerabilă, creând efecte de lungă durată în societatea moldovenească și în economia acesteia”, a afirmat Marcel Spătari, Ministrul Muncii și Protecției Sociale. De asemenea, va fi desfășurată o campanie amplă de informare care va încuraja proprietarii de locuințe să înlocuiască aparatele electrocasnice vechi cu altele mai eficiente din punct de vedere energetic. Campania va fi susținută de testarea unor soluții eficiente energetic și energie regenerabilă care pot fi utilizate în gospodăriile care cad sub incidența sărăciei energetice. În plus, mai multe blocuri vor fi dotate cu sisteme orizontale de distribuție a încălzirii, iar în cel puțin trei instituții medicale vor fi instalate sisteme de panouri fotovoltaice, ceea ce va contribui la reducerea costurilor pentru energie. „Noul program lansat astăzi demonstrează angajamentul puternic al Uniunii Europene de a sprijini oamenii din Republica Moldova în depășirea provocărilor energetice. Acest program ambițios va contribui la securitatea și independența energetică a Republicii Moldova. Va face acest lucru prin fortificarea capacității Guvernului, prin investiții în proiecte de energie regenerabilă și prin creșterea gradului de conștientizare a populației cu privire la eficiența energetică și beneficiile acesteia. De asemenea, va avea un impact pozitiv asupra mediului, prin măsurile de eficiență energetică implementate”, a declarat Jānis Mažeiks, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova. În plus, programul prevede sprijin pentru transpunerea celui de-al treilea pachet energetic al UE atât în legislația primară, cât și în cea secundară, precum și transpunerea a o serie de directive și regulamente ale pachetului „Energie curată pentru toți europenii”, care abordează performanța energetică a clădirilor, sursele regenerabile de energie, eficiența energetică, buna guvernare și proiectarea pieței de energie electrică. „Lansarea acestui program comun UE-PNUD, menit să răspundă necesităților actuale și emergente ale Moldovei în ceea ce privește securitatea și reziliența energetică, vine la un moment oportun și critic. Repercusiunile războiului din Ucraina afectează economia Republicii Moldova, inclusiv prin creșterea prețurilor la energie, perturbări ale lanțurilor comerciale, efecte negative asupra încrederii și impactul indirect al sancțiunilor. Analiza noastră recentă arată că 60% din populația Moldovei trăiește în sărăcie energetică, cheltuind mai mult de 10% din bugete pe facturile la energie. Noul program ne va permite să accelerăm tranziția la energia verde prin promovarea eficienței energetice și a soluțiilor regenerabile prevăzute de Pactul Verde al UE”, a spus Mirjana Špoljarić Egger, Directoarea Biroului regional PNUD pentru Europa și CSI. Noul program de 10 milioane de euro „Abordarea impactului crizei energetice în Republica Moldova” este un sprijin complementar, pe lângă cele 60 milioane euro, sub formă de sprijin bugetar, ca asistență de urgență pentru depășirea crizei energetice și 5 milioane de euro pentru sprijinirea populației vulnerabile afectate de criza energetică, oferite de Uniunea Europeană. Acesta sprijină autoritățile publice din Republica Moldova și grupurile vulnerabile în contextul creșterii prețurilor la gazele naturale, ceea ce duce la un efect domino de scumpiri. Post-ul UE, în parteneriat cu PNUD, oferă sprijin adițional nerambursabil de 10 milioane de euro Republicii Moldova pentru depășirea crizei energetice apare prima dată în Transilvania Regional Business.
12:10
Cifra de afaceri a transportatorilor locali de mărfuri a scăzut marginal în 2020, cu 0,7% față de 2019, însă a rămas cu 36% peste nivelul din 2016, până la aproape 66 miliarde de lei. „Dacă în 2020 am văzut scăderea cifrei de afaceri în baza schimbării comportamentului de consum (food retail în defavoarea bunurilor de folosință îndelungată) generată de pandemia de COVID-19, pentru 2021 estimăm o revenire, chiar un avans semnificativ în baza volumelor transportate în creștere și a transmiterii considerabile a presiunilor inflaționiste pe întregul lanț de producție, distribuție și comerț, la nivelul record de peste 75 miliarde de lei. Cu toate acestea, ne așteptăm la o ajustare a marjelor de profitabilitate în urma creșterii costurilor cu materiile prime, carburanți și utilități, a scumpirii creditării și a forței de muncă”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România. NUMĂR DE COMPANII & REZULTAT NET RECORD Rezultatul net al transportatorilor locali de mărfuri (profit net minus pierdere netă) a crescut într-un ritm accelerat, cu 60% față de 2019 și a fost cu 135% peste nivelul din 2016, atingând maximul istoric de 3,8 miliarde de lei în 2020. Numărul de companii din industria transportatorilor de mărfuri a crescut cu 7% față de 2019 și a fost cu 27% peste nivelul din 2016, ajungând la nivelul record de 44,5 mii de companii în 2020. TOPUL TRANSPORTATORILOR LOCALI DE MĂRFURI AQUILA PART PROD COM SRL a rămas lider de piață în 2020, cu o cifră de afaceri record de aproape 1,5 miliarde de lei (2,2% din total) după cel mai mare avans anual nominal și procentual din top 10, de 58% respectiv 540 milioane de lei, rezultat ca urmare a achiziției distribuitorului de produse alimentare Agrirom. GRUP FEROVIAR ROMAN SA și-a menținut poziția a doua în topul după cifra de afaceri (este în același timp al treilea angajator și numărul 3 ca profitabilitate) cu venituri de 692 milioane de lei în 2020. Dacă primii 2 jucători au rămas aceiași, pe locul al V-lea a intrat TIM RAIL CARGO SRL cu al doilea avans anual procentual și nominal din top 10, de 48% respectiv 158 milioane de lei, până la o cifră de afaceri de 490 milioane de lei în 2020. Cumulat, primii 10 transportatori locali de marfă au avut o cifră de afaceri de 5,8 miliarde de lei, adică 8,9% din totalul industriei în 2020. ANGAJAȚII DIN TRANSPORTUL LOCAL DE MARFĂ Numărul de angajați din industria transporturilor locale de marfă a scăzut cu 2% față de 2019, însă a rămas cu 11% peste nivelul din 2016, la aproximativ 184 de mii de salariați în 2020. În privința celor mai mari angajatori, lider rămâne SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TRANSPORT FEROVIAR SA, cu 4,8 mii de angajați reprezentând 2,6% din total, urmată de AQUILA PART PROD COM SRL cu 2,5 mii de angajați și de GRUP FEROVIAR ROMAN SA cu 2,2 mii de angajați în 2020. PESTE DOUĂ TREIMI DINTRE MĂRFURILE DIN ROMÂNIA, TRANSPORTATE RUTIER Volumul mărfurilor transportate în România a crescut cu 14% față de 2020, la 449 milioane de tone în 2021, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Transportul rutier de mărfuri a crescut cu 15,1% față de 2020, la 307 milioane de tone în 2021, transportul feroviar de mărfuri s-a majorat cu 15,6% la 57,4 milioane de tone, cel maritim a avansat cu 12,5% la 53 milioane de tone, transportul pe căile navigabile interioare a crescut și el cu 5,2% față de 2020, la 32 milioane de tone, iar cel aerian s-a majorat cu 1,9% la 41 de mii de tone, în 2021. Ca pondere a modului de transport, analiștii KeysFin observă o creștere a transporturilor rutiere de 0,6 puncte procentuale la 68,3% din total în 2021. Urmează transportul feroviar cu 12,8% din total (avans de 0,2 p.p. față de 2020), cel maritim cu aproape 12% din total (reducere anuală de 0,2 p.p)  și cel pe căi navigabile interioare cu 7,1% din total (contracție anuală de 0,6 p.p.) în 2021. Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre următoarele coduri CAEN: 4920 – transporturi de marfă pe calea ferată, 4941 – transporturi rutiere de mărfuri sau 5229 – alte activități anexe transporturilor. Toate cifrele sunt exprimate în lei iar datele au fost extrase în aprilie 2022. Post-ul Cifra de afaceri a transportatorilor locali de mărfuri, nivel record de peste 75 de miliarde de lei în 2021 apare prima dată în Transilvania Regional Business.
12:00
Ministerul Finantelor (MF) continua emisiunile de titluri de stat pentru populatie FIDELIS si lanseaza la Bursa de Valori Bucuresti (BVB) o noua oferta de vanzare, in perioada 6 – 21 iunie. Aceasta este a opta oferta de acest tip derulata prin intermediul pietei de capital de Ministerul Finantelor incepand cu iulie 2020. Prin intermediul precedentelor sapte oferte, Ministerul Finantelor a atras de la populatie, cumulat, peste 11 miliarde lei (2,2 miliarde euro). „Ministerul Finantelor revine cu o noua emisiune in cadrul Programului FIDELIS destinata investitorilor persoane fizice. In contextul economic actual, venim in intampinarea investitorilor prin oferirea unor dobanzi atractive, prin instrumente de economisire sigure si avem convingerea ca impreuna cu partenerii nostri putem asigura succesul unei noi emisiuni de titluri de stat pe piata de capital”, a declarat Adrian Caciu, Ministrul Finantelor. Persoanele fizice rezidente si nerezidente, cu varsta peste 18 ani, pot subscrie prin intermediul bancilor partenere BT Capital Partners&Banca Transilvania, Banca Comerciala Romana, BRD – Groupe Societe Generale si Alpha Bank Romania, titluri de stat FIDELIS denominate in lei si in euro, in cadrul ofertei publice de vanzare derulate la Bursa de Valori Bucuresti. „Prin continuarea programului FIDELIS, Ministerul Finantelor ofera romanilor posibilitatea de a investi la randamente mai mari o parte din disponibilitatile banesti pe care le detin. Investitia in titlurile de stat Fidelis poate fi un prim pas pe care multi romani il pot face in lumea investitiilor, mai ales intr-o perioada cu inflatie in crestere si in care bancile centrale majoreaza dobanzile cheie pentru a tempera aceasta dinamica a inflatiei. Interesul din ce in ce mai mare al romanilor pentru titlurile de stat FIDELIS se vede trimestrial si in cresterea numarului de investitori la BVB, care din 2020 a crescut cu aproape 66%, peste 34.400 conturi fiind deschise, pana la aproape 88.000, potrivit statisticilor Fondului de Compensare a Investitorilor”, a declarat Radu Hanga, Presedintele Bursei de Valori Bucuresti. „Acest parteneriat intre Ministerul Finantelor si piata de capital din Romania poate fi masurat si in valoarea rundelor de finantare derulate de Statul Roman prin programul FIDELIS, care a depasit 11 miliarde lei la finalul ofertei din luna aprilie. Accesibilitatea si usurinta de a fi lichidizate sunt doua dintre avantajele titlurilor de stat FIDELIS. Accesibilitatea, prin faptul ca pot fi subscrise prin intermediul retelei celor patru banci din consortiu, dar si prin ceilalti intermediari, iar usurinta de a fi lichidizate, prin faptul ca dupa listare, titlurile de stat pot fi tranzactionate in orice moment la BVB. Am observat un interes ridicat al investitorilor pentru tranzactionarea acestor titluri de stat, iar dovada este valoarea tranzactiilor realizate in piata secundara, care numai anul trecut a fost de aproape 900 milioane lei”, a afirmat Adrian Tanase, Directorul General al Bursei de Valori Bucuresti. Detaliile fiecarei emisiuni sunt disponibile in tabelul de mai jos: Criteriu Emisiune lei scadenta 2023 Emisiune lei scadenta 2025 Emisiune euro scadenta  2023 Emisiune euro scadenta 2024 ISIN ROLUNKBTKVX6 ROKR9X7I5RZ9 ROQQWDQYQWI3 ROUSD4XBATR9 Simbol R2306A R2506A R2306AE R2406AE Maturitate 24 iunie 2023 24 iunie 2025 24 iunie 2023 24 iunie 2024 Dobanda anuala 7,2% p.a. 7,8% p.a 1,40% p.a. 2,3% p.a. Perioada derulare 6 – 21 iunie 6 – 21 iunie 6 – 21 iunie 6 – 21 iunie Valoare nominala/ titlu de stat 100 lei 100 lei 100 euro 100 euro Suma minima subscrisa 5.000 lei 5.000 lei 1.000 euro 1.000 euro Alocarea titlurilor de stat subscrise in cadrul ofertei se va efectua la data alocarii (21 iunie 2022), iar numarul final de titluri de stat oferite va fi stabilit de catre emitent cu consultarea sindicatului de intermediere. Ordinele aferente subscrierilor alocate investitorilor pe baza subscrierilor validate de membrii sindicatului de intermediere/Participantii Eligibili vor fi inregistrate in sistemul de tranzactionare al BVB dedicat ofertelor publice (titluri de stat). Data estimata de intrare la tranzactionare este 27 iunie 2022. Veniturile obtinute in urma investitiei in titlurile de stat FIDELIS, atat din dobanzi, cat si din castigurile de capital sunt neimpozabile. De asemenea, subscrierile se pot efectua si prin intermediul Participantilor Eligibili, care reprezinta orice intermediar autorizat de Autoritatea de Supraveghere Financiara, care este societate de investitii financiare sau institutie de credit acceptata ca participant la sistemul de tranzactionare al Bursei de Valori Bucuresti si care a semnat angajamentul privind respectarea conditiilor de derulare a ofertei, a prevederilor prospectului de emisiune si a transmis angajamentul catre Lead Manager. Sindicatul de intermediere al ofertei este format din BT Capital Partners (Lead Manager), Banca Transilvania (grup de distributie), BCR, BRD si Alpha Bank Romania. Post-ul O noua oferta de titluri de stat FIDELIS cu scadente intre 1 si 3 ani se va derula la BVB apare prima dată în Transilvania Regional Business.
30 mai 2022
15:40
Turismul se numără printre domeniile cele mai afectate de evenimentele ultimilor ani. Începând însă cu luna martie a acestui an, care a adus ridicarea tuturor restricțiilor impuse de pandemie, volumul recrutărilor a atins din nou un maxim istoric și în acest domeniu. Cu toate acestea, în plin sezon turistic, interesul candidați pentru joburile disponibile se menține temperat, la acest lucru contribuind și salariile mici pe care Turismul le oferă. Astfel, conform datelor Salario, comparatorul de salarii marca eJobs, 82% dintre angajații din domeniu câștigă sub salariul mediu net pe economie, care, în luna martie, a fost de 3.937 lei. Cei mai mulți angajați din Turism (42,2%) câștigă salarii cuprinse între 2.000 și 3.000 de lei, iar 21,7% sub 2.000 de lei, mai arată datele Salario. În același timp, 14,2 % obțin venituri cuprinse între 4.000 și 7.000 de lei și doar 4,1%, ajung să depășească suma de 7.000 de lei pe lună. Cu o medie salarială de 3.000 de lei net, Turismul se plasează astfel în rândul celor mai slab plătite sectoare din economie, la egalitate cu Sport & Wellness sau Pază și protecție, conform datelor Salario. „Deficitul de forță de muncă din Turism reprezenta o problemă și înainte de pandemie, însă acum aceasta s-a acutizat și mai mult din cauza fenomenului cu care ne-am confruntat în ultimii doi ani, când am văzut o migrare masivă a candidaților către alte domenii, mai stabile, dar și cu salarii mai mari. Cel mai mult se recrutează în acest moment agenți de turism, recepționeri și personal pentru curățenie”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales la eJobs România, liderul pieței de recrutare din România. Spre exemplu, un agent de turism câștigă în medie 2.600 lei net pe lună, conform datelor introduse până în acest moment în Salario, comparatorul de salarii marca eJobs, de către specialiștii care activează în domeniu. Totuși, la veniturile acestuia se mai adaugă comisionul din vânzări sau diverse bonusuri de performanță. În perioada estivală, când și activitatea este mai intensă, aceștia pot chiar să-și dubleze salariul. În plus, ei pot beneficia de reduceri semnificative la achiziționarea unor pachete de vacanță. Cele mai mici salarii MEDII nete introduse până în acest moment de către angajații din Turism, sunt pentru joburile: Hostess – 1.700 lei Barman – 1.750 lei Chelner – 1.900 lei Casier – 2.000 lei Responsabil curățenie – 2.000 lei Orașele cu cele mai mici salarii MEDII nete din Turism sunt: Câmpina – 1.457 lei Reșița – 1.600 lei Pașcani – 1.640 lei Călărași – 1.900 lei Sinaia – 2.000 lei Pe de altă parte, chiar și în orașele în care vorbim de valori maxime ale salariului mediu, acestea se situează sub media pe economie: București – 3.200 lei Cluj-Napoca – 3.000 lei Timișoara – 2.800 Constanța – 2.800 lei Brașov – 2.800 lei Pentru cei angajații ale căror salarii depășesc media pe economie, lucrurile arată mai încurajator. Majoritatea acestora ocupă poziții de management, iar, în unele cazuri, pe aceste roluri, unii angajați pot câștiga și de 3-4 ori mai mult decât salariul mediu pe poziția respectivă. Iată câteva exemple: Director General: salariul mediu net la nivel național – 9.000 lei, salariul maxim introdus în Salario pentru Turism – 18.000 lei Director Financiar: salariul mediu net la nivel național – 9.000 lei, salariul maxim introdus în Salario pentru Turism – 15.000 lei Manager hotelier: salariul mediu net la nivel național – 7.500 lei, salariul maxim introdus în Salario pentru Turism – 16.000 lei Bucătar-șef: salariul mediu net la nivel național – 4.000 lei, salariul maxim introdus în Salario pentru Turism – 15.000 lei Asistent de zbor: salariul mediu net la nivel național – 4.800 lei, salariul maxim introdus în Salario pentru Turism – 13.000 lei În acest moment, pe eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare din România, sunt disponibile peste36.000 de locuri de muncă. Peste 420.000 de specialiști și-au introdus veniturile până în prezent înSalario, comparatorul de salarii marca eJobs. Post-ul 82% dintre angajații din turism câștigă sub salariul mediu pe economie apare prima dată în Transilvania Regional Business.
15:30
O echipă integrată de specialiști ai PwC România și D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România, a asistat compania farmaceutică românească Fiterman Pharma din Iași în vânzarea gamei de produse Uractiv către producătorul Terapia SA Cluj-Napoca, deținut de grupul indian Sun Pharma. „Ne bucurăm că am fost alături de familia Fiterman într-o tranzacție atât de importantă precum vânzarea uneia dintre cele mai cunoscute game de suplimente alimentare – Uractiv, lider de piață în segmentul său în România – către Terapia, unul dintre cei mai vechi producători de medicamente de pe piața românească. Uractiv este un produs 100% românesc, foarte apreciat de comunitatea medicală și de farmaciști, care a ajuns la vânzări anuale de aproximativ 8,7 milioane dolari și care va beneficia de susținerea Sun Pharma pentru a deveni un produs de referință la nivel global”, a declarat George Ureche, Director PwC România și coordonatorul echipei care a asistat tranzacția. PwC România și D&B David și Baias au oferit servicii integrate de asistență la tranzactie, evaluare, servicii fiscale și juridice. „Această tranzacție confirmă calitatea și performanța produselor Fiterman Pharma. Uractiv, la fel ca toate celelalte produse Fiterman Pharma, a fost creat cu perseverență, pasiune și dedicare, fiind în permanență inspirați de pacienți pentru a crea produse inovatoare și de înaltă calitate, adecvate nevoilor acestora. Vom continua investițiile în cercetare și inovare, în dezvoltarea continuă de noi produse care să acopere o gamă vastă de arii terapeutice. Mulțumesc echipei PwC, pentru profesionalismul și susținerea continua în acest proces de tranzactie.”, a spus Patricia Fiterman, CEO Fiterman Pharma. Echipa PwC care a asistat tranzacția a fost formată din George Ureche – Director și Leader M&A și Marina Pavel – Senior Manager M&A. Servicii de evaluare au fost oferite de Sorin Petre – Partener Valuation & Economics și Silviu Dinu – Senior Manager Valuation & Economics, iar asistență fiscală a fost oferită de Ruxandra Târlescu – Partener Taxe și Cristina Fuioagă – Director Taxe. Din echipa D&B David și Baias au făcut parte Sorin David – Managing Partner și Romana Petre – Avocat Senior Coordonator. Post-ul Fiterman Pharma din Iași vinde gama de produse Uractiv către Terapia SA Cluj-Napoca apare prima dată în Transilvania Regional Business.
15:30
Deschiderea către est reprezintă o adevărată poveste de succes, a declarat ministrul ungar de externe şi al comerţului exterior, vineri, în Delhi, la forumul de afaceri India-Ungaria. Péter Szijjártó a spus că la baza deschiderii către est s-au aflat motive economice şi ideea potrivit căreia rolul estului va continua să crească. Faptul care demonstrează că această strategie a fost corectă îl reprezintă creşterea economică fantastică, a spus oficialul ungar. În 12 ani, rata exporturilor estice a crescut cu 45%, comerţul dintre Ungaria şi est a crescut cu 48%, iar 60% din capitalul străin investit în Ungaria a provenit din est, a adăugat şeful diplomaţiei ungare. La forumul deschis împreună cu Meenakashi Lekhi, ministru de stat indian responsabil cu comerţul, ministrul ungar de externe a relatat că schimburile comerciale dintre Ungaria şi India au înregistrat record după record, anul trecut atingând – după o creştere de 26% – valoarea de 1 miliard de dolari. “Luând în considerare aceste date, putem spune că economia Ungariei a participat serios la creşterea economiei din India”, a spus Szijjártó. Potrivit oficialului ungar, din cauza distanţei geografice semnificative dintre cele două ţări, cele două guverne au patru sarcini, iar dacă acestea vor putea fi îndeplinite, nu mai depinde decât de oamenii de afaceri dacă vor profita sau nu de oportunităţi. Una dintre sarcinile evidenţiate de ministrul maghiar este relaţia bună dintre guverne, o relaţie bazată pe respect reciproc. Szijjártó a menţionat că la izbucnirea războiului dintre Rusia şi Ucraina, guvernul maghiar a oferit ajutor ca 6218 de cetăţeni indieni să poată părăsi în siguranţă regiunea. În plus, 1257 de studenţi indieni au aplicat la programul de burse pentru învăţământul superior din Ungaria, iar în urma programului general de burse, două sute de studenţi indieni beneficiază de oportunitatea de a studia în cadrul universităţilor maghiare. Următoarele două condiţii sunt încheierea de contracte şi un acord cu privire la termenii financiari, a spus Szijjártó. Ministrul a anunţat că Eximbank a deschis o linie de credit de 560 de milioane de euro pentru a se putea profita de oportunităţile de afaceri între Ungaria şi India. Péter Szijjártó a subliniat, de asemenea, că în India apar tot mai multe companii maghiare. Ca exemplu, a menţionat succesul pe piaţa din India a unei companii maghiare de băuturi energizante, respectiv a menţionat faptul că sistemul de securitate al aeroportului din Mumbai a fost instalat tot de o companie maghiară, la fel cum şi sateliţii indieni sunt susţinuţi de sisteme de comunicaţii maghiare. Post-ul Ministrul ungar de externe: Deschiderea către est reprezintă o adevărată poveste de succes apare prima dată în Transilvania Regional Business.
15:20
Unchain Fintech Festival, evenimentul emblematic fintech și blockchain din regiunea Europei Centrale de Est (ECE) are loc anul acesta, în perioada 13 – 14 iulie, în Cetatea Oradea! Evenimentul va aduna cei mai importanți factori din domeniul afacerilor în plăți, împrumuturi, asigurări, finanțe personale, comerț electronic, servicii bancare și domenii conexe. Este pentru prima dată când în regiunea Europei Centrale de Est va avea loc un eveniment care să reprezinte întreaga comunitate fintech din zonă. Astfel, în luna iulie, Cetatea Oradea va deveni fortăreața fintech și blockchain a regiunii. Unchain Fintech Festival dorește să creeze, an de an, un loc pentru ca membrii ecosistemului de fintech și blockchain să se întâlnească și să-și împărtășească obiectivele și provocările, prin încurajarea cooperării dintre instituțiile financiare și antreprenorii talentați. Evenimentul va oferi întregii regiuni din Europa Centrală de Est o platformă pentru a prezenta cele mai bune soluții oferite de companii, dintr-una dintre cele mai talentate regiuni ale lumii. Asociația pentru promovarea turismului din Oradea și regiune este co-organizator al acestui eveniment și gazdă din postura de administrator al Cetății Oradea. Mai multe detalii : Site: https://unchainfestival.com/ Facebook: https://www.facebook.com/UnchainFestival Bilete: https://unchainfestival.com/tickets/ E-mail: hello@unchainfestival.com Post-ul Unchain Fintech Festival pentru prima dată la Oradea apare prima dată în Transilvania Regional Business.
Mai multe ştiri
©2004—2022 News.yam.md. Toate titlurile si continutul stirilor apartin surselor respective.
Republicarea materialelor este posibila doar cu acordul sursei.Condiţii de utilizare.