Sinteza zilei
Europa Libera,
16 martie 2023 21:50
Programul de seară al Europei Libere. Ştiri, interviuri, analize şi comentarii.
• • •
Alte ştiri de Europa Libera
Acum 12 ore
21:00
Rusia a anunțat că un jurnalist american, corespondent la Moscova al cotidianului Wall Street Journal, a fost arestat sub suspiciunea de spionaj.
20:00
O cafenea-bistro din Praga a stârnit o furtună de comentarii pe rețele și în presă după ce a propus reguli de comportament pentru copiii clienților, avertizându-i că dacă nu le pot respecta, să încerce în altă parte.
19:50
Programul de seară al Europei Libere. Ştiri, interviuri, analize şi comentarii. În fiecare joi, rubrica „Lumea din jur” .
Acum 24 ore
19:00
De ce nu a fost invitată Ungaria la summitul pentru democrație organizat de Joe Biden? # Europa Libera
Ce se ascunde în spatele excluderii repetate a lui Viktor Orban de către Casa Albă de la unul dintre evenimentele sale emblematice de promovare a democrației, reuniune care are loc în această săptămână?
18:30
Situația la Lavra Pecersk din Kiev, unul din lăcașurile de rugăciune al Bisericii Ucrainene Ortodoxe – până în mai 2022 afiliată Bisericii Ortodoxe Ruse – rămâne tensionată, după ce autoritățile ucrainene le-au ordonat clericilor să evacueze mânăstirea.
17:40
„Festivalul măcelului” de la Bahmut continuă | Forțele ucrainene rezistă, iar Rusia „suferă pierderi enorme” # Europa Libera
Forțele ucrainene au continuat să își mențină terenul pe frontul de est în cursul zilei de ieri, a declarat armata la 30 martie, respingând zeci de atacuri în Bahmut și în jurul acestuia, orașul din regiunea Donețk care a fost punctul central al ofensivei Rusiei din ultimele luni.
17:40
Tatăl unei eleve din Rusia care a făcut un desen anti-război a fost reținut la Minsk # Europa Libera
Aleksei Moskaliov a fost condamnat la 28 martie la doi ani de închisoare în contumacie pentru discreditarea forțelor armate ale Rusiei pentru că fetița lui a făcut un desen anti-război.
16:20
Ucraina critică recomandarea CIO ca sportivii din Rusia și Belarus să participe la Olimpiadă ca neutri # Europa Libera
Ministerul ucrainean al Tineretului și Sportului a condamnat ceea ce a numit „schimbarea parțială a poziției” Comitetului Olimpic Internațional (CIO) cu privire la participarea sportivilor ruși și belaruși la competițiile sportive internaționale.
16:10
Populara actriță rusă Lia Ahedjakova, cunoscută pentru că a criticat public politicile Kremlinului, inclusiv invadarea pe scară largă a Ucrainei, a părăsit teatrul moscovit Sovremennik (Contemporanul), pe fondul presiunilor autorităților și ale activiștilor pro-guvernamentali.
15:00
Rusia nu va mai anunța în avans SUA despre testele sale de rachete, așa cum prevedea un pact nuclear pe care Kremlinul l-a suspendat, a declarat miercuri un diplomat de rang înalt de la Moscova.
14:30
Senatul american a votat cu 66 la 30 o măsură care anulează autorizația de a folosi forța militară în Irak, la peste douăzeci de ani de la invazia americană.
Ieri
22:10
Sute de credincioși s-au adunat miercuri, 29 martie la o mănăstire din Kiev pentru ceea ce ar putea fi ultima slujbă religioasă ținută acolo de biserica ortodoxă pro-rusă, confruntată cu spectrul evacuării.
22:10
Organizația Gulagu.net nu-i va mai ajuta să fugă din Rusia pe militarii care se opun războiului # Europa Libera
Fondatorul grupului pentru drepturile omului Gulagu.net, Vladimir Osecikin, a anunțat că organizația sa își suspendă eforturile de a ajuta militarii ruși care se opun războiului din Ucraina să părăsească Rusia.
21:10
Ziarul britanic Guardian a anunțat la 28 martie că o investigație privind împrejurările înființării sale în secolul XIX a descoperit că principalul său fondator și sponsorii lui aveau legături cu sclavia.
20:30
Ungaria spune că „nemulțumirile” față de guvernul Orban împiedică ratificarea aderării Suediei la NATO # Europa Libera
Ungaria întârzie aderarea Suediei la NATO din cauza nemulțumirilor legate de criticile formulate de oficialii de la Stockholm la adresa politicilor prim-ministrului Viktor Orbán, a declarat miercuri purtătorul de cuvânt al guvernului ungar.
19:50
Programul de seară al Europei Libere. Ştiri, interviuri, analize şi comentarii. În fiecare miercuri, o nouă rubrică „Cultură și Politică”.
18:10
Ministrul de externe al Ungariei a purtat discuții pe teme energetice cu vicepremierul Rusiei # Europa Libera
Ministrul de externe al Ungariei a purtat discuții telefonice cu vicepremierul rus Alexander Novak despre livrările de gaze și petrol, precum și despre cooperarea în domeniul nuclear, a declarat marți seara târziu ministrul ungar.
16:50
Parlamentari europeni cer un control mai strict al rambursărilor pentru armele sovietice livrate Ucrainei # Europa Libera
Facilitatea europeană pentru Pace (FEP) este un fond creat de țările Uniunii Europene, în afara bugetului comun, din care finanțează în acest moment înarmarea Ucrainei, confruntată cu agresiunea Rusiei. Fondul este o structură „interguvernamentală”, deci funcționează după regulile convenite de țările participante.Membrii UE contribuie la fondul respectiv în funcție de dimensiunea economiilor lor. Oficial, toate țările primesc aceeași rată de rambursare de la FEP, dar nu există o metodologie unică pentru modul în care țările ar trebui să calculeze prețul echipamentului furnizat Ucrainei și suma pe care o cer rambursată.Marți, publicația Politico relata că au apărut nemulțumiri și apeluri la o reglementare mai strictă a acestui fond, după ce s-a relevat că unele țări, începând cu Estonia, livrează Ucrainei armament vechi, de producție sovietică, îl decontează însă la prețul unui echipament militar echivalent nou, iar cu sumele returnate din Facilitatea europeană pentru Pace își modernizează armata.Totul absolut legal și transparent, a precizat Politico.Apelurile la o reglementare mai strictă a modului cum se decontează livrările spre Ucraina au fost generate de realizarea că la ritmul actual, fondul ar putea fi epuizat destul de repede, ceea ce ar dăuna în primul rând Ucrainei.Cum se știe, R. Moldova așteaptă și ea sprijin militar neletal din partea UE, finanțat prin FEP, în primul rând un radar de supraveghere mobil la sol cu rază lungă de acțiune, care va fi furnizat de Centrul Eston pentru Investiții în Apărare (ECDI).Șase țări, relatează Politico, și-au calculat primele cereri de rambursare pentru echipamentul militar donat Ucrainei, în baza prețului armelor noi: Finlanda a cerut o rambursare de 100% în baza prețurilor pentru armament nou, Letonia a pretins 99% în aceste condiții, Lituania 93%, Estonia 91%, Franța 71% și Suedia 26%.În cifre absolute, Estonia și-a calculat valoare livrărilor pentru care cere rambursare la 160,5 milioane de euro. I s-au rambursat, precizează Politico, care citează Ministerul eston al Apărării, 134,2 milioane de euro. Comparativ, Suedia a cerut să i se ramburseze 7 milioane de euro, Finlanda 4,7 milioane euro, Letonia 59 milioane euro Lituania 31 milioane euro și Franța 28 milioane de euro.Germania nu a cerut nimic pentru armele sovietice moștenite de la fosta Germaniei de Est (RDG), pe care le-a donat Ucrainei.Livrările de armament sovietic, făcute de Lituania și Letonia au fost aproximativ la fel de mari ca cele ale Estoniei, de aproximativ 400 de milioane de euro sau mai mult. Sumele pe care le-au cerut rambursate, au fost mult mai mici decât ale Tallin-ului, mai arată cifrele publicate de Politico.În aceste condiții, mai mulți eurodeputați, din grupurile Renew, S&D și Verzi, au cerut Uniunii Europene să impună reguli standard pentru cât pot pretinde țările din Facilitatea europeană pentru Pace.Margarida Marques (Renew), care este vicepreședintele comisiei pentru buget a Parlamentului European, a declarat pentru Politico că, deși FEP este un instrument în afara bugetului, utilizarea sa ar trebui să fie legată de principiile „gestionării financiare sănătoase și transparenței”, în timp ce rambursarea ar trebui să se bazeze pe o metodologie unică de calcul, pentru a asigura egalitatea și transparența.Rasmus Andresen, un europarlamentar al Verzilor și membru al comisiei pentru buget a declarat că, în general, FEP a funcționat bine, permițând Uniunii Europene să furnizeze rapid armament Ucrainei. Este însă nevoie ca fondul să fie mai bine supravegheat de parlamentele naționale, reamintind că FEP este un fond „interguvernamental”, nu „supranațional”.Facilitatea europeană pentru Pace este un fond de 7,9 miliarde de euro care are ca scop extinderea capacității UE de a oferi securitate cetățenilor și partenerilor săi și de a permite UE să furnizeze toate tipurile de echipamente și infrastructură forțelor armate din țările partenere, în conformitate cu principiile drepturilor omului, ale dreptului internațional și umanitar.
16:30
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a afirmat că războiul din Ucraina se poate încheia mai repede dacă lumea ar fi mai hotărâtă.
16:20
SUA nu vor mai face schimb de date nucleare cu Rusia după ce Moscova a suspendat tratatul # Europa Libera
Statele Unite au anunțat Rusia că vor înceta schimbul unor date privind forțele nucleare, ca urmare a refuzului Moscovei de a face acest lucru, a anunțat marți Casa Albă, care declară că această decizie este răspunsul la suspendarea participării Rusiei la tratatul privind armele nucleare New START.
15:00
Adunarea Națională (camera inferioară a parlamentului) a Franței a recunoscut Holodomorul din 1932-1933 drept genocid al poporului ucrainean.
14:40
Președinta moldoveană Maia Sandu va vorbi pe 29 martie la un nou „Summit pentru democrație” găzduit de președintele Statelor Unite, Joe Biden, având ca teme centrale apărarea contra autoritarismului, combaterea corupției și promovarea drepturilor omului.
14:20
Aproximatativ 1.000 de voluntari din Germania s-au alăturat unităţilor militare care au atacat Ucraina. Potrivit serviciului secret militar ucrainean, citat de canalul televiziunii germane, ZDF, aceştia ar fi fost înrolaţi în aşa numitul „Grup Wagner” şi în miliţiile populare din regiunea Doneţk.
Mai mult de 2 zile în urmă
04:00
Atât Ucraina cât și Republica Moldova au primit anul trecut statutul de candidat la aderarea la Uniunea Europeană.
28 martie 2023
22:00
În Ucraina au ajuns primele tancuri Leopard 2 promise de Germania și Challenger 2 din Marea Britanie. Odată cu acestea, în țară s-au întors și echipajele ucrainene instruite în străinătate și care vor opera cu aceste vehicule de lupă.
20:30
Două săli de concerte din Statele Unite au anulat spectacolele cântărețului de operă rus Ildar Abdrazakov din cauza faptului că acesta susține deschis politicile guvernului rus.
19:40
Programul de seară al Europei Libere. Ştiri, interviuri, analize şi comentarii. În fiecare marţi, rubrica „Cui îi este frică de NATO?”.
18:20
Pe 27 martie, Parlamentul Ungariei a ratificat admiterea Finlandei în NATO, ceea ce aduce țara cu un pas mai aproape de aderarea la alianță. Suedia, care a depus cererea de aderare la NATO împreună cu Finlanda, mai are de așteptat.
17:30
Statul Islamic-Horasan a revendicat atacul sinucigaș de la Ministerul de Externe din Kabul # Europa Libera
Statul Islamic-Horasan, o ramură a grupării militante Stat Islamic, a revendicat un atac sinucigaș care a ucis șase persoane și a rănit alte 12 la 27 martie în apropierea Ministerului de Externe din capitala afgană Kabul.
16:30
ONU | Propunerea Rusiei pentru o anchetă independentă privind explozia Nord Stream a eșuat # Europa Libera
Rusia nu a reușit luni să convingă Consiliul de Securitate al ONU să ceară o anchetă independentă privind exploziile din septembrie de pe gazoductul Nord Stream.
16:20
Lăutarii de altă dată erau mult îndrăgiți și de păturile culte, și de oamenii din popor. Printre aceștia Costache Parno, lăutarul de prin părțile Bălțiului, era un nume vestit în întreaga Basarabie.
15:50
Rusia lansează un nou val de drone împotriva Ucrainei, în timp ce luptele continuă în estul țării # Europa Libera
Rusia atacă din nou cu drone sinucigașe iraniene capitala Ucrainei, în vreme ce luptele din est continuă cu aceeași intensitate.
15:20
O reacție mai fermă, în trecut, la crimele Rusiei ar fi salvat, astăzi, mii de vieți (AI) # Europa Libera
Dacă țările democratice ale lumii nu închideau ochii la crimele comise de F. Rusă în ultimele decenii, inclusiv în Cecenia sau Siria, ele ar fi fost mai bine pregătite să o pedepsească pentru ceea ce face în prezent în Ucraina.
14:50
Spion rus arestat în Brazilia, acuzat că ar fi încercat să se infiltreze în Tribunalul de la Haga # Europa Libera
Autoritățile americane au oferit noi informații în legătură cu o persoană, despre care se crede că a încercat să se infiltreze la Tribunalul Penal de la Haga, folosind o identitate falsă și spionând pentru Rusia.
27 martie 2023
21:10
„Nu merge la biroul de încorporare!” | Urmează o nouă campanie de mobilizare a rușilor? # Europa Libera
În Rusia sunt în curs de desfășurare eforturi sporite de recrutare, în timp ce Kremlinul încearcă să își refacă rândurile după 13 luni de război crunt în Ucraina.
20:50
Maeştri şi Ucenici ( XLI). Nelly COZARU: „…destinele ne sunt dăltuite de oamenii pe care le-am întâlnit pe traseul vieții” # Europa Libera
Emilian Galaicu-Păun: Se ştie – iar istoria literaturii a transformat întâmplarea într-un soi de mit – că, la capătul unei întâlniri providenţiale cu idolul său, poetul Stéphane Mallarmé, tânărul Paul Valéry a avut un fel de „şoc existenţial”, care avea să-i schimbe destinul: n-a mai publicat poezie vreme de aproape două decenii, iar atunci când a făcut-o, în 1917, dând la tipar la Jeune Parque (într-un „fabulos” tiraj de... 40 de exemplare), devenea el însuşi un maestru. Aţi trăit şi Dvs. o astfel de întâmplare? Cine a fost „Mallarmé”-ul Dvs. în ale scenei? Vă rog s-o istorisiţi.Nelly Cozaru: Cunoscutul om de teatru, regretatul George Banu spunea într-una din scriirile sale: „Sunt făcut din stofa spectacolelor pe care le-am văzut. Le port cu mine, trăiesc cu ele”. Parafrazându-l, aș putea spune că destinele ne sunt dăltuite de oamenii pe care le-am întâlnit pe traseul vieții, de evenimentele pe care le-am trăit, de faptele pe care le-am admis să se întâmple… Trăim cu ele, cu experiențele noastre, cu amintirile noastre, ele constituie tot ce reprezentăm NOI la o etapă a vieții, evenimentele noastre biografice, poveștile noastre de viață – e ca un parcurs care are stațiuni, cotituri, semne de circulație, povârnișuri, delăsări de teren… dar și mentori. Despre unul dintre mentorii mei, maestrul Ion Ungureanu, în cele ce urmează.Îmi dădeau curaj și-mi deschideau noi și noi orizonturi, fațete ale meseriei noastre de necuprins discuţiile și analizele din ultimii ani de viață ai Maestrului Ion Ungureanu. Domnia Sa mi-a fost dascăl în anii de studenție petrecuți la Moscova, dar și formator de opinie, unul extrem de elevat și neprețuit! Au existat perioade când îl invitam să-mi vadă studenții la examene, workshop-uri, spectacole. Apariția lui Ungureanu în cadrul unui examen provoca o undă de șoc! „Cum ai reușit să-l aduci?”, mă întrebau uluiți unii colegi. Discutam după aceea ore în șir până ni se descărcau telefoanele mobile și treceam la cele fixe, după care „piereau” și acelea, fiind telefoane radio, și reveneam iar la cele mobile, care între timp să încărcaseră „Măi, Nelly, măi, dragă Cozarule, îmi zicea părintește, mă surprinde traseul tău, pe care nu l-am anticipat, mă minunezi prin perseverenţa ta din activitatea didactică, dorinţa de a deveni regizor. Dumnezeule mare, nu știu cum se întâmplă, dar la alți colegi de-ai tăi am prezis talente de regizor sau lider, director de teatru… Cazul tău mă depășește! Oare ce le spui tu studenților tăi de fac asemenea lucruri minunate?!” Poate ar fi bine de adăugat (asta pentru a vedea de la cine se inspira, la rândul său, Ion Ungureanu, cine i-a fost dânsului mentor) că atunci când am pierdut concursul pentru funcția de șef al catedrei Arta actorului (l-am pierdut pentru că așa s-a aranjat pasiența, așa s-au aruncat zarurile…). După aproape zece ani în postura de șefă de catedră, mă obișnuisem cu această funcție, făcusem corp comun cu ea, o luasem „foarte în serios”, încât la întrebarea „Se apropie concursul pentru acest post, ce planuri aveți? Ați mai dori să rămâneți la butoanele acestui «organ»? Veți candida pentru un nou «mandat»?”, am zis da. Aveam încă multe de făcut, multe planuri de realizat. Acel organ, printre altele fie spus, fusese resuscitat și începuse să dea semne de viață, tot mai intens, să palpite, să funcționeze vital și să dea turații extraordinare, maxime, nevăzute până atunci. La ședințele Senatului se vorbea mult de catedra Arta actorului. Se remarcau activitățile inedite, deplasările la festivaluri, documentele aduse în regulă, punerea la punct a disciplinei de lucru, introducerea unor noi discipline (Recitalul, Argumentarea rolului, Performance), programele analitice, completarea costumeriei în baza donațiilor obținute din partea teatrului și lupta mea necontenită pentru obținerea de titluri onorifice pentru colegii mei. Unii mă felicitau, altora nu le părea bine. Am zis da – lucrurile merg, și merg bine, am resuscitat ditamai organismul, un Leviatan care iată, funcționează. Și dacă până atunci mulți erau cei care se fereau să preia conducerea acelui dezastru, a acelui coșmar de catedră – o epavă degradantă și rușinoasă (îmi stă și acum în fața ochilor imaginea mașinii de dactilografiat ruginită, care nici ea nu funcționa! absența vreunui program analitic!) –, ulterior tot aceia o vedeau într-o cu totul altă lumină – sclipitoare și atrăgătoare. Astfel funcția de șef de catedră devenise o bucată de tort apetisantă, ofertantă și mult râvnită!Așadar, atunci când am pierdut concursul pentru șefia catedrei de actorie, la Academie a avut loc un eveniment festiv, în cadrul căruia dl. Ion Ungureanu a avut un discurs. Și după cum bine se știe, Ungureanu nu avea discursuri scurte, odată venind la microfon, te copleșea un amalgam de emoții sublime care te purtau inspirat printr-un labirint al erudiției universale. Ei bine, poate n-o să mă credeți, dar aproape tot acel discurs mi-era adresat… MIE. Vorbea de demiterea sa din funcția de regizor-șef al Teatrului Luceafărul din ianuarie 1971, de cea mai cumplită perioadă a vieții sale, când revenea acasă și nu-i păsa de nimic, nu era în stare nici măcar să-și întindă mâna să ia o carte să citească. Depresie – am zice astăzi. Dar într-o bună zi a luat romanul Bătrânul și Marea de Ernest Hemingway. Ochii i se opriră asupra fragmentului în care marele scriitor descrie stările de limită ale omului și capacitatea lui de a surmonta aceste circumstanțe, de a rezista. Ca un colac de salvare i s-a revelat cugetarea lui Hemingway: „Omul nu este făcut pentru înfrângere. Poți să distrugi un om, dar nu poți să-l înfrângi”. Instantaneu acel citat i-a aprins lumina de la capătul tunelului pe care-l parcurgea și i-a luminat traseul de mai departe! Păstrez și acum vie amintirea acelor clipe: maestrul la costum maro, pe scena din sala cu coloane, ca un colos, ca un semizeu aflat deasupra meschinăriei noastre cotidiene, iar în urechi îmi sună această frază, rostită în momentele când îl ascultam cu sufletul la gură, cu ochii înlăcrimați și nu încetam să mă minunez de extraordinara conspirație tacită care se întâmpla în public între noi! Era un moment aproape intim, unic – Ion Ungureanu îmi vorbea mie! Mă temeam să nu descopere cineva acel impact. De parcă mă aflam la furat harbuji, fie în Opaci, satul de baștină al dânsului, fie în Taraclia, satul meu, aflat la doar câțiva km de Opaci. Îmi părea că dintr-o clipă în alta va răsări paznicul cel rău și va striga: „Hei, voi ce faceți aici? Cu ce vă ocupați?!!” Și vom fi deconspirați, iar lumea ne va huidui și ne va arăta cu degetul. Dar mie nu-mi păsa, eu eram într-o alianță de zile mari – eram alături de Ungureanu! Seara m-a sunat și m-a întrebat: „Dragă Nelly, tu m-ai înțeles? Tu ai înțeles că pentru tine am vorbit azi?”Când am ajuns să studiez la Moscova, am luat lucrurile foarte în serios în ceea ce privește viitoarea profesie – cea de actriță, de artistă – și, îndemnați de ilustrul nostru profesor Ion Ungureanu, care ne invita să ne opunem insalubrității numelor pe care le purtam – „un artist nu poate avea un nume schimonosit, cum să treci pe afiș cuvinte cu greșeli, parodiate de sistem politic?!” – a trebuit să-mi fac ordine în actele de identitate, să mă preschimb din Deleva în Deleu, numele bunicilor schimonosit de politica rusească de guvernare. La Moscova acest lucru era posibil, la Chișinău – ba. Momentul potrivit trebuia folosit! Se întâmpla prin 1984, știam că la finele studiilor, peste un an, mă voi căsători – căci întra-colo mergeau lucrurile – și voi purta numele soțului. Dar, totuși, m-am ambiționat și am făcut pasul acesta, spunând că măcar câteva luni am să port numele de familie corect – totodată aducând omagiu obârșiei mele, acestei legături strânse cu ceva ancestral având gust de eternitate.„Depășește-ți condiția!”, un îndemn pe care ni l-a adresat Ion Ungureanu. Și l-a adresat și sieși, şi colegilor săi din prima promoție șciukinistă. Și au reușit să formeze Teatrul Luceafărul, un teatru unde rafinamentul și înalta etică teatrală, limba română susținută la cel mai înalt grad, cu greu admis în acele vremuri, erau la ele acasă, actorii – fiii și fiicele Moldovei, veniți din diverse cătune ale acestei bucăți de pământ – jucau regi si regine, și principi, așa de parcă în venele loc curgea timp de mai multe genetații sânge albastru de aristocrat!Pentru noi, Moscova era unica poartă spre Europa pe atunci, prin care puteai face contact direct cu valorile universale – toate legăturile Uniunii Sovietice cu lumea exterioară se făceau de la Moscova, toate ambasadele erau acolo, toate festivalurile, toate turneele de anvergură se petreceau tot acolo! Moscova era şi Europa, şi America, şi Parisul şi Roma, şi Luvrul şi chiar Bucureştiul nostru (librăria de carte românească era la Moscova, festivalul dramaturgiei române – la Moscova, turneele teatrelor româneşti – la Moscova). Dar Ungureanu reprezenta pentru noi într-o oarecare măsură ceva mai mult decât Moscova! Ungureanu era pentru noi ceea ce am fi putut şi ceea ce ar fi trebuit să fim noi, dacă am fi fost liberi, demni şi mântuiţi de toate frustrările şi complexele noastre provinciale și impunerile ideologice. El era cultura noastră la modul ideal. Era conștient de toate, de contextul politic, cultural, de destinul nostru şi voia şi nouă să ne spună, și ne spunea, și ne transmitea ca să ne lumineze, ca să ne protejeze, pe cât era posibil. A reușit să devină omul nostru, nu „omul nou”, ci Om al simțirii și culturii românești. „Unde plecați, voi dragilor? Cine vă așteaptă acolo în Moldovioara noastră?”, îmi sună și acum în urechi cuvântul lui de adio la gara din Moscova, ne zicea asta știind contextul politic de atunci, care eticheta orice manifestare națională drept naţionalistă. Pentru că nu vroia să suferim cum a suferit Domnia Sa.Venirile Domniei Sale la noi, cei care compuneau studioul moldovenesc instruit la Școala „B.V. Șciukin” în anii 1980-1985, le aşteptam cu emoție, cu fior, erau adevărate sărbători! Ne invidiau studenții din clasele rusești. Ceea ce făcea Ungureanu cu noi ţinea de lucrul actorului cu sine însuşi, conform catalogării stanislavskiene. Avea un obiectiv clar – trezirea fiinţei, a identităţii, cultivarea personalităţii. Atunci când vorbea, timpul se oprea în loc. Nimic nu mai conta! 5-6 ore fără a face pauză, pe parcursul cărora reușea să fumeze mai mult de un pachet de țigări… afară se lăsa întunericul... știam că vom merge spre cămin pe jos, așa cum metroul demult va fi închis la ora când vom părăsi aula. Dar eram fericiți și cred că radiam lumină, pentru că avusesem contact cu un adevărat astru!Dacă sistemul teatral stanislavskian este riguros şi complex asemenea unui copac cu rădăcini, trunchi, ramuri, frunze, fructe, Ion Ungureanu concepea sistemul teatral pornind de la soare, fără de care acest copac nu ar fi avut sens şi nu ar fi putut exista.Emilian Galaicu-Păun: Acum, că sunteţi unul dintre cei mai apreciaţi artişti contemporani, rogu-Vă să-mi spune-i dacă aţi avut şansa să Vă caute un tânăr actor pentru a „face ucenicie” la Dvs., iar dacă (încă) nu – totul e înainte! –, pe cine dintre artiştii începători aţi fi vrut să-l vedeţi pe post de „tânărul Paul Valéry”? Nelly Cozaru: O, da! Aici aș avea multe exemple, dar mă voi limita doar la câteva, ca să nu cad în plasa lipsei de modestie. Mi s-a întâmplat să mă contacteze oameni înstăriți material și să mă întrebe (de cele mai multe ori, și într-o altă limbă decât română) de ce nu am un Studio Nelly Cozaru, o scoală sau cel puțin niște cursuri acolo, cu plată… Fireşte, am discipoli cu care cordonul ombilical nu a fost încă tăiat, adică îmi permit să le dau sfaturi, când o cer, și când nu. Continui, cu alte cuvinte, să fiu mentor pentru unii. O fi bine? O fi mai puțin bine? Nu știu. În fond, învăț mereu. Învăț inclusiv de la studenții pe care îi urmăresc zilnic la Academia de Teatru și care mi-au devenit o a doua familie. Mi se întâmplă uneori să plec de la un spectacol studențesc independent, realizat fără implicarea profesorului, și să trag niște concluzii sau să-mi fixez în memorie niște impresii, de parcă eu aș fi începătoarea care privește cu admirație și pietate la un rezultat impecabil și surprinzător al tinerilor! Tot de la ei preluate, mi-au prins bine în unele momente ale vieții lecțiile despre spiritul practic și materialist, despre cum să faci unele lucruri cu mai multă distanțare, mai mult raționament, cu mai puțin consum emoțional, să nu te îneci în emoții. Închei cu felicitarea pe care le-am adresat-o actorilor de la Teatrul „Geneza Art”, cu ocazia aniversării de 10 ani (februarie, 2020):Felicit din inimă și cu multă bucurie în suflet acest minunat teatru, tineresc si tânăr, deschizător de drumuri, curajos, nonconformist, spărgator de clișee! Un teatru care reprezintă azi ceea ce reprezenta în anii 90 Teatrul „Eugène Ionesco”: dovada, valorificarea emulației tinerești, a teatrului experimentului și a performanțelor artistice! Un teatru care, în 10 ani, a făcut pași importanți în peisajul teatral de la noi, reînventându-se pe sine, reinventând sufletele publicului prin mesajele, temele pe care le dezbătea în scenă prin intermediul jocului actoricesc, al căutărilor neobosite, al eleganței, bunului gust, curajului, rafinamentului, frumuseței și altor forme de expresie artistică.Vă urmăream, dragilor, din sala cu fotoliile roșii… Alteori, vă urmăream dintr-o parte, meditând asupra opiniilor celor din jur. Eram mândră pentru facultatea noastră, pentru toți acei dascăli care au pus umărul la creșterea voastră! Nu a fost ușor – ați fost primii mei studenți și greșelile erau inevitabile, parcurgeam împreună alfabetul pedagogiei teatrale și al relațiilor interumane. Vă iubeam! așa cum iubești în familie primul copil nou-născut, care, poate, ți s-a dat ceva mai greu să-l crești. Mi se bucura sufletul și trăiam motivarea tuturor dificultăților prin care am trecut, NOI, TOȚI, ÎMPREUNĂ, al eșecurilor, al apelor tulburi, derutelor, disperărilor, atacurilor de tot soiul… Dar astea trec… Rămân realizările, amintirile pline de lumină și căldură, exemplarele examene și spectacolele bulversante, alături de neuitatele tornade de râs, acompaniate de gălăgia provocată de ovațiile publicului! Vă urmăream… Mă bucuram. Dar cel mai tare mă bucura faptul când Daniela Burlaca – sufletul acestui nou organism teatral – își invita colegii de facultate, unul câte unul – Iurie, Pavel Golan, Irena –, apoi dozat, foarte dozat a apărut Dana Ciobanu şi, în sfârșit, Dorin Gribincea… Salutam solidaritatea ta morală, umană și profesională, dragă Daniela, cu foștii colegi, pentru care talentele tale multiple rămâneau fascinante, iar prin gestul generos de întindere a mâinii către colegul din branșa universitară mai adăugai la ele și la frumusețea ta fizică un strop de sclipire omenească, care îți sporea meritele.Dragi Daniela, Iurie, Dorin, Dana, exclam și eu alături de voi: „Nu trageţi în pianist!” – o replică din filmele despre Vestul sălbatic –, e ultimul lucru pe care l-ai putea admite, în josnicia celor care vor s-o facă. S-a întrecut cineva cu răbdarea oamenilor de la teatru independent! Independenți – da, dar dependenți de acel dram de libertate, de acea doză zilnică de exerciziu profesionist depus negreșit, cu dăruire, muncind aproape că în brânci! Jos mâinile de pe ei! Jos călușul din gura actorilor, care sunt dornici să depășească barierele teatrului clasic și vor să experimenteze noi metode de exprimare artistică! Ei, cei care au lansat de pe scena lor independentă, „cultivată” cu grijă, iubire și devotement, timp de peste 10 ani replici frumoase date teatrului de stat.* * * * * * * *Actriță, regizor de teatru şi profesoară de artă scenică, Nelly COZARU s-a născut la 28 iulie 1962 în satul Ștefănești, raionul Suvorov (actualmente raionul Ștefan Vodă), RSSM. Absolvește cu eminență școala medie generală din Ungheni (1970-1980) și Institutul de Artă Teatrală „B.V. Şciukin” în cadrul Teatrului „E.B. Vahtangov” din Moscova, Facultatea de Teatru, secţia Actorie, specialitatea Actor de teatru și film (1980-1985).După absolvirea facultății, revenind la Chișinău, este angajată la Teatrul Republican pentru copii și tineret „Luceafărul” (1985-1990;1990-1991). În 1990, un grup de 13 actori, în frunte cu Petru Vutcărău, printre care și Nelly Cozaru, părăsesc teatrul „Luceafărul” și devin un teatru „ambulant”. Noua trupă, numită deja Teatrul „Eugène Ionesco” se stabilește temporar la Râmnicu-Vâlcea, România, unde li se oferă cazare și o scenă în care pot monta și prezenta spectacole. În vara anului 1991 teatrul revine la Chișinău, iar în toamna aceluiași an este oficializat în cadrul Ministerului Culturii. În componența Teatrului „Eugène Ionesco” Nelly Cozaru se află din 1991 până în 1998, după care, din 1998 până în prezent, cu intermitențe (1998 – 2000, 2003 – 2006, 2015 – 2021), se produce, în calitate de actriță, dar și de regizor pe scena Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău.O preocupare foarte importantă a actriței Nelly Cozaru este activitatea sa didactică în cadrul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice (AMTP) din Chișinău. Din 1997, în paralel cu rolurile realizate în scenă, dânsa a format câteva promoții de tineri actori, în perioada 2004-2013 fiind șefa catedrei Arta actorului la AMTAP. A montat o serie de spectacole de succes cu studenții săi, unele destul de controversate. Ne referim, în cazul de față, la spectacolul „Monoloagele Vaginului” de Eve Ensler (2007).În 2010, Nelly Cozaru a fondat Teatrului Studio „Master Class”, al cărui director este până în prezent. Acesta are la bază un melanj de concepte (student, atelier, profesor, studio), repertoriul fiind compus, în primul rând, din spectacolele de licenţă ale studenților absolvenți ai AMTAP. Unele dintre aceste spectacole au fost prezentate la festivaluri de teatru internaționale, fiind premiate. E cazul spectacolului „Edith Piaf – o femeie care a iubit”, regizat de Nelly Cozaru, cu sprijinul Alianței Franceze din Moldova și UNITEM (2013), în care pentru rolul lui Edith a fost selectată actriţa Irena Boclincă, fostă elevă a regizorului şi actriţă a Teatrului "Eugene Ionesco", distins cu Premiul pentru cel mai bun one-woman-show la Festivalul-concurs internațional “One woman show”, Gala Star, 2014, Bacău, România.Nelly Cozaru ea a montat mai multe piese de teatru pe diferite scene teatrale din Moldova: „Dragă doamnă profesoară…” după L. Razumovskaia la Teatrul Național „V. Alecsandri” din Bălți (2014); „Ce vor femeile?!” la Teatrul „V. Apostol” din Soroca (2014); „Despărțitorul” de I. Sapdaru la Teatrul „B.P. Hajdeu” din Cahul (2017), „Jurnalul Annei Frank” la Teatrul „A. Mateevici”, „Prințesa Lia salvează împărăția” de D. Crudu, la Teatrul Național „M. Eminescu”, „Basarabie în lacrimi” de N. Gonța (spectacol-lectură) la TNME (2020), „Aici Moscova” de I. Pospelova la Teatrul „A. Mateevici” (2021 ) ș.a.În 2004, i s-a conferit titlul onorific „Maestru in Artă”, iar în 2021 – Diploma de onoare, în semn de înaltă recunoștință și apreciere a activității prodigioase în domeniul învățământului, pentru dedicare, devotament și perseverență în promovarea educației de calitate. De asemenea, la Gala Premiilor UNITEM, ediția a XX-a, a fost distinsă cu Premiul Președintelui UNITEM pentru pedagogie teatrală. În 2022 a fost distinsă cu Premiul de Execelență, UNITEM.
19:50
Turkmenistan: Alegerile pentru parlamentul-marionetă au fost validate, deși abundă acuzele de fraudă # Europa Libera
Comisia Electorală Centrală din Turkmenistan (CEC) a validat scrutinul din 26 martie pentru alegerea membrilor noului legislativ național unicameral, pe fondul informațiilor privind încălcările electorale pe scară largă în acest stat autoritar din Asia Centrală.
19:50
Programul de seară al Europei Libere. Ştiri, interviuri, analize şi comentarii. În fiecare luni, puteţi asculta rubricile „Dreptul tău” şi „Carte la pachet”, semnată de Emilian Galaicu-Păun.
19:20
Președintele Zelenski vizitează din nou primele linii ale frontului, în zona Zaporojie # Europa Libera
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a făcut o vizită surpriză în primele linii ale frontului din regiunea Zaporojie, unde s-a întâlnit și cu șeful Agenției ONU pentru Energie Atomică, Rafael Grossi, pentru a discuta despre securitatea centralei nucleare din zonă, cea mai mare din Europa. Vizita a avut loc pe fundalul întețirii luptelor cu forțele rusești pe frontul de est.Biroul lui Zelenski a informat că președintele a vorbit pe 27 martie cu militarii ucraineni din „prima linie”și i-a decorat. Totodată s-a informat despre „situația operațională din zonele relevante ale frontului” și despre alimentarea trupelor cu muniție și armament.Rafael Grossi, șeful AIEA, a scris ulterior pe Twitter că se află la Zaporojie unde s-a întâlnit cu președintele Zelenski, pentru a discuta despre securitatea centralei nucleare, controlată de forțele ruse dar ținută în funcțiune de personalul ucrainean.„M-am întâlnit astăzi cu Zelenski în orașul Zaporojie și am discutat despre protejarea centralei și a angajaților acesteia. Am reiterat sprijinul deplin al AIEA pentru instalațiile nucleare ale Ucrainei”, a scris el.Grossi a spus că va vizita centrala „pentru a evalua direct situația de securitate și securitate nucleară din instalație”.Între timp, luptele grele au continuat în regiunea Donețk, a informat armata ucraineană, rușii menținând presiunea asupra orașului ruinat Bahmut, principala țintă a ofensivei Moscovei în estul Ucrainei.
18:30
Rusia a încheiat un acord pentru amplasarea de arme nucleare tactice pe teritoriul statului vecin Belarus, a anunțat președintele Vladimir Putin pe 25 martie, adăugând că acest lucru nu va încălca acordurile de neproliferare. Ce sunt aceste arme și care este politica Rusiei în privința lor:
16:40
„Trebuie să încetăm să ne mai urâm” | În ciuda represiunii, unii ruși încă îndrăznesc să vorbească # Europa Libera
La mai bine de un an de la invazia neprovocată a Rusiei în Ucraina și pe fundalul reprimării sistematice a disidenței, o mână de ruși continuă să își riște viața și libertatea într-o încercare cumva disperată de a-și convinge țara că a luat-o într-o direcție greșită.
15:10
O experiență gastronomică de neuitat: la о stațiе de benzină din Franța, un jurnalist de la FT a întrebat dacă nu cumva fac omletă acolo.
10:30
Lupte crâncene în estul Ucrainei. Zelenski se consultă cu oficiali militari și de informații din Ucraina # Europa Libera
Luptele grele au continuat fără încetare în ultimele 24 de ore în estul regiunii Donețk, informează armata ucraineană pe 27 martie.
10:10
Biden: Noi ne apărăm oamenii | Replica SUA la agresiunile militare atribuite unor grupări iranieni # Europa Libera
Acte de violență puse pe seama unor forțe sprijinite de Iran, în Siria, împotriva trupelor americane au antrenat amenințări cu represalii din partea președintelui Biden.
07:50
Ştiri, interviuri, analize. Programul care stabileşte agenda zilei.
07:10
Ştiri, informaţii, interviuri, corespondenţe. De luni până vineri de la ora 6.30 la 6.45.
02:10
O discuţie la masa rotundă, găzduită de Vasile Botnaru.
26 martie 2023
21:50
Proteste de amploare în Israel. Ministrul Apărării avertizează despre o posibilă amenințare a securității țării # Europa Libera
În Israel, continuă protestele în masă față de viitoarea reformă judiciară. Potrivit protestatarilor, reforma este antidemocratică. Ministrul israelian al Apărării, Yoav Galant, a propus suspendarea procesului de reformă. El a numit situația actuală o amenințare la adresa securității țării.
20:00
O emisiune în reluare cu un buletin de ştiri actualizat, emisiunea se poate asculta şi pe unde scurte
©2004—2023 News.yam.md.
Toate titlurile si continutul stirilor apartin surselor respective.
Republicarea materialelor este posibila doar cu acordul sursei.Condiţii de utilizare.
Republicarea materialelor este posibila doar cu acordul sursei.Condiţii de utilizare.